MONEYVALL je upravo objavio procjenu o provođenju mjera protiv pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti u BiH. Radi se o izvještaju koji je napisam povodom prošlogodišnje posjete misije MONEYVALL-a, kada je BiH usvojila zakon kojim se reguliše pitanje borbe pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti.
U izvještaju je očigledno da BiH nije uspjela ostvariti veliki napredak u ovoj oblasti, jer iako je usvojila traženi zakon, ostale popratne mjere ili nisu sprovedene, ili ne postoje adekvatne procedure ili pomoćni akti.
U praksi, ovo će značiti da će građani BiH idalje vjerovatno plaćati najskuplje takse za finansijske transakcije s inostranstvom i idalje biti smatrana zemljom visokog rizika.
U sažetku procjene ističe se da BiH ima solidno razumijevanje rizika pranja novca (ML), ali da se suočava s poteškoćama u razumijevanju rizika finansiranja terorizma (TF). Iako postoji više strateških dokumenata i akcionih planova, nije jasno da li su svi rizici adekvatno pokriveni. Postoji dobra saradnja između nadležnih institucija na operativnom nivou, ali na državnom nivou nedostaje odgovarajuća koordinacija u sprovođenju politika za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma (AML/CFT). Finansijsko-obavještajna jedinica (FIU) efikasno koristi podatke iz izvještaja o sumnjivim transakcijama (STR) i izvještaja o gotovinskim transakcijama (CTR), ali korištenje drugih izvora ostaje ograničeno. Iako je broj STR-ova proslijeđenih organima za provođenje zakona (LEA) porastao, oni su uglavnom fokusirani na poreske prekršaje i nisu u potpunosti usklađeni s ukupnim rizikom zemlje. Broj STR-ova povezanih s TF-om je nizak i ne odražava stvarne prijetnje, a organi za provođenje zakona nedovoljno koriste obavještajne podatke FIU-a za pokretanje istraga o ML/TF.
BiH ima snažan sistem za istragu i procesuiranje slučajeva pranja novca na svim administrativnim nivoima, pri čemu je samopranje novca najčešći prekršaj. Međutim, postoje određeni nedostaci, poput nedostatka prioritizacije ML slučajeva, kašnjenja u krivičnim postupcima i nedosljednog tumačenja zakona o pranju novca od strane tužilaca i organa za provođenje zakona. Konfiskacija je politički cilj, a vlasti su zaplijenile i konfiskovale značajnu vrijednost imovine, ali su potrebna poboljšanja, posebno u vezi sa oduzimanjem imovine stečene krivičnim djelima. Pravni okvir za upravljanje imovinom još uvijek nije u potpunosti razvijen, a sankcije za neprijavljeno gotovinsko plaćanje su minimalne i neefikasne. Rezultati u procesuiranju TF-a nisu adekvatni u odnosu na rizik zemlje, s obzirom da postoji samo jedna osuđujuća presuda i jedno oslobađanje. Postoji strategija za borbu protiv terorizma, ali finansijske istrage u vezi s terorizmom nemaju jasne rezultate. Također, ciljane finansijske sankcije (TFS) imaju ozbiljne nedostatke, jer je okvir za njihovu primjenu bio nedosljedan i neefikasan. Neprofitne organizacije (NPO) nisu adekvatno procijenjene u kontekstu rizika TF-a, a napori za njihovu edukaciju su nedovoljni.
Banke i pružatelji usluga s virtuelnom imovinom (VASP) generalno imaju dobro razumijevanje ML/TF rizika, dok nefinansijski sektori, poput notara, pokazuju slabiju usklađenost. Banke primjenjuju efikasne kontrole, ali proširena dubinska analiza (EDD) za politički izložene osobe (PEP) i visokorizične jurisdikcije ima određene nedostatke. Preventivne mjere u drugim finansijskim i nefinansijskim sektorima ostaju nedovoljne. Nadzorni organi imaju dobro razumijevanje ML rizika, ali je razumijevanje TF rizika slabo razvijeno u većini sektora. Pristup zasnovan na riziku je bolje razvijen u bankarstvu, dok je u drugim sektorima, posebno kod određenih nefinansijskih poslova i profesija (DNFBP), potrebno poboljšanje. Pravna lica nisu dovoljno procijenjena u kontekstu ML/TF rizika, a nedostaje koordinacija na državnom nivou kako bi se spriječila njihova zloupotreba. Međunarodna saradnja je konstruktivna, ali ne postoji sistem za upravljanje predmetima u vezi s uzajamnom pravnom pomoći (MLA) i izručenjem. Organi za provođenje zakona nisu proaktivni u traženju međunarodne saradnje u vezi sa TF-om, a FIU bi trebao intenzivirati napore za dobijanje obavještajnih podataka od stranih FIU jedinica.