Smart Automobile je zajedničko preduzeće Mercedes-Benza i Geelyja, osnovano 2019. godine, nakon što je Mercedes-Benz odustao od pokušaja da marku smart samostalno učini uspešnom. Od tada je za razvoj i proizvodnju smartovih modela odgovoran Geely, dok Mercedes-Benz pomaže u dizajnu. Trenutna ponuda smarta sastoji se isključivo od električnih automobila — to su krosoveri smart #1, smart #3 i smart #5, koji su svi bazirani na Geelyovoj platformi SEA i proizvode se u Kini.
Detaljnu statistiku prodaje smart ne objavljuje, ali iz njihovih saopštenja za štampu može se naslutiti da je prošle godine širom sveta prodato oko 60.000 vozila, što je oko 7% više u poređenju sa prodajom u 2023. godini. Rast je obezbeđen ekspanzijom marke smart na nova tržišta u Aziji, Africi i Južnoj Americi, dok prodaja smarta na dva glavna tržišta — u Kini i Evropi — opada. U Kini, prema podacima CAAM-a, prodaja smartovih vozila od januara do novembra prošle godine iznosila je 29.100 vozila (-26% u poređenju sa istim periodom prethodne godine). U Evropi, prema podacima ACEA, prodaja smarta u celoj 2024. godini pala je za 54% na 12.880 vozila.
Pad prodaje u Kini objašnjava se činjenicom da su modeli smarta previše skupi u poređenju sa konkurencijom, uključujući druge brendove Geelyja (kao što je Zeekr), dok je poslovanje smarta u Evropi ugroženo višim carinama na kineske električne automobile koje su uvedene prošle godine u Evropskoj Uniji.
Britanski časopis Autocar je danas, pozivajući se na predstavnika smarta, izvestio da će se u modelnoj ponudi kompanije pojaviti plug-in hibridni modeli — na taj način smart će moći da obezbedi prihvatljive cene za svoja vozila u Evropi, dok će u Kini učiniti svoj asortiman raznovrsnijim, u odgovoru na tržišne zahteve. Svi kineski brendovi električnih automobila ili su već počeli da prodaju plug-in hibride, ili će ih uskoro lansirati — u modelnoj ponudi Zeekra pojaviće se najmanje tri hibrida.
U trenutnoj ponudi smarta, prvi hibridnu verziju dobiće vodeći krosover smart #5, koji je imao svetsku premijeru u avgustu prošle godine i još uvek nije stigao na tržište. Električni smart #5 će biti u prodaji ove godine, dok će hibridni model biti dostupan oko 2026. godine. Koja će biti tačno konfiguracija hibridnog pogonskog sistema smarta #5 još nije poznato, ali je jasno da će baterija moći da se puni putem spoljnog izvora, dok je platforma SEA veoma fleksibilna, omogućavajući proizvodnju serijskih, paralelnih i serijsko-paralelnih hibrida.
Da li će smart #1 i smart #3 takođe dobiti hibridne verzije, još uvek nije poznato, ali budući modeli smarta, osim možda naslednika smarta fortwo, sigurno će imati plug-in hibridne verzije, jer bez njih poslovanje smarta u današnjem brzom menjanju tržištu teško da bi bilo efikasno, a Geelyju nisu potrebni gubitaški brendovi.
Dodajmo da je, na inicijativu Geelyija, britanska kompanija Lotus prošle godine saopštila da menja strategiju razvoja i sada stavlja glavni akcenat ne na električne automobile, već na plug-in hibride.
AutoRepublika