Nova Nvidia GeForce grafička kartica nudi impresivne performanse, ali se u velikoj meri oslanja na DLSS 4 tehnologiju
Na CES 2025 sajmu, Nvidia je izjavila da je GeForce RTX 5090 dvostruko brži od svog prethodnika, RTX 4090 grafičke karte. Ovo je prilično značajna i samouverena tvrdnja, s obzirom na to da se u industriji obično viđa povećanje performansi od 10% do 30% između dve generacije PC hardvera. Međutim, ključni deo Nvidia tvrdnje leži u korišćenju njihove najnovije DLSS 4 tehnologije, koja drastično povećava broj frejmova u igrama koje je podržavaju.
Nvidia DLSS 4 i “Multi Frame Generation”
Nova Nvidia DLSS 4 tehnologija omogućava generisanje do tri dodatna frejma za svaki klasično renderovani frejm, što može povećati performanse i do osam puta u poređenju sa dosadašnjom raster rendering tehnikom. Ovo je glavna osnova tvrdnje o “duplo većoj brzini” GeForce RTX 5090.
Ali postoji ograničenje: da bi se dostigao ovaj nivo performansi, potrebno je da igre podržavaju najnovije DLSS 4 funkcije. Na igrama koje ne koriste DLSS 4, RTX 5090 nudi povećanje performansi u rasponu od 20% do 40% u poređenju sa prethodnim RTX 4090 modelom, a što je ruku na srce i dalje prilično dobro unapređenje, ipak daleko od Nvidia tvrdnji o dvostrukoj prednosti.
Sumnje u vizuelni kvalitet i DLSS tehnologija
Dodavanje generisanih frejmova, poput onih kod Multi Frame Generation-a, može značajno poboljšati igre koje se bore sa malim brojem frejmova, poput Microsoft Flight Simulator-a, ali postoji zabrinutost oko vizuelnog kvaliteta. Iako tehnologija može olakšati iskustvo u igrama sa velikim hardverskim zahtevima, skeptici još uvek postavljaju pitanja o njenom efektu na kvalitet prikaza grafičkih detalja.
Od lansiranja originalnog RTX serijala 2018. godine, Nvidia tehnologije kao što su Ray Tracing i DLSS postale su standard u gejming industriji, sa preko 700 podržanih igara. Prema Steam-ovoj anketi, preko 40% korisnika koristi Nvidia RTX grafičke kartice, što je dokaz sve veće prihvaćenosti i popularnosti ovih funkcija. Iako RTX 5090 ostaje van domašaja za mnoge korisnike, čak i RTX 4090 ima zapažen udeo na tržištu od 1%.
Iako Nvidia RTX 5090 donosi značajan napredak, stvarna razlika zavisiće od postojanja podrške za DLSS 4 funkcije u igrama. Konačne procene performansi stići će kasnije ovog meseca kada budu dostupni detaljni benchmark rezultati. Jedno je sigurno: Nvidia RTX funkcije nastavljaju da oblikuju budućnost PC igara, prenosi Forbes.
Izvor: Benechmark