Čisto zadovoljstvo
Porsche je za odabrane domaće novinare priredio atraktivnu vožnju Taycana kroz Zlatiborski okrug. U maksimalnim performansama uživali smo na aerodromu Ponikve
Entuzijazam oko potpune elektrifikacije automobila splasnuo je kod proizvođača ali i kupaca. Očigledno je da su ambiciozni planovi da se masovno pređe na struju u kratkom vremenskom periodu potpuno nerealni, bar u većini evropskih zemalja. Bez obzira na to, stvorena je impresivna baza znanja i tehnologije koju su neki proizvođači doveli do savršenstva. Ko može i želi, svakako bi trebalo da je iskoristi. Struja ima svoja ograničenja ali i prednosti, a jedna od najvažnijih su ekstremne performanse. To je ozbiljna stvar, pa bismo se prepustili samo renomiranim proizvođačima. Upravo takva prilika nam se ukazala na Zlatiboru. Porše je okupio odabrane domaće novinare da uživamo u vožnji Taycana.
Iz Štutgarta je stigao pun šleper automobila. Na raspolaganju su nam sve tri verzije karoserije – Taycan sedan, Taycan Cross Turismo i Taycan Sport Turismo. Još važnije je što su među njima skoro sve varijante u pogledu pogona i snage. To su redizajnirani modeli koji su dobili brojna unapređenja, uključujući baterije većeg kapaciteta i snažnije elektro-motore. Konkretno, napredna hemija ćelija u baterijama omogućava visok sadržaj energije, niži unutrašnji otpor i veće struje punjenja i pražnjenja. Razne mere optimizacije težine, kao što je zaštita donjeg dela od kompozitnih materijala, poboljšavaju otpornost, istovremeno smanjujući masu baterije za devet kilograma. Sa 33 modula i 396 ćelija, maksimalan kapacitet baterije je 105 kWh. Na DC punjaču je omogućena maksimalna snaga punjenja od 320 kW, što je 50 kW više nego ranije. Sada je potrebno svega petnaestak minuta da se napuni od 10 do 80 posto, uprkos povećanju kapaciteta baterije od 12 posto. U svemu tome poboljšana je i autonomija. Porsche kaže da je domet čak 678 kilometara, što je 175 kilometara (ili 35 posto) više nego ranije. Unapređenja su napravljena i na elektromotorima. Tačnije, zadnjem. Isporučuje i do 80 kW (109 KS) i 40 Nm više. Uz sve to, smanjena mu je masa za oko deset kilograma. Sve to se ozbiljno odrazilo na performanse i vozne karakteristike. Vreme je da se i lično uverimo u sve to.
Uživamo u raznim verzijama Taycana, koji se, osim po snazi i obliku karoserije, razlikuju i u pogledu dizajna enterijera. Veliki izbor kombinacija boja i tkanja je učinio da je gotovo svaki primerak unikatan. Teško je naći dva podjednako konfigurisana automobila. Luksuz i kvalitet završne obrade ovde se ne dovode u pitanje.
Pravo je zadovoljstvo saznanje da su putevi Zlatiborskog okruga dorasli vožnji ovako brzih „poršea“. U koloni pod pratnjom dozvoljavamo sebi brže i oštrije prolaske krivina. Automobili nepogrešivo prate zadatu putanju, sa limitom postavljenim daleko iznad mogućnosti koje dozvoljavaju lokalni putevi.
Bez obzira da li vozimo najslabiju verziju od 320 kW (435 KS) koja ima zadnji pogon ili najsnažniji Turbo S sa 700 kW (952 KS), uživanje je zagarantovano. U uslovima javnog saobraćaja čak i najslabiji je fascinantno brz. Do „stotke“ stiže za 4,8 sekundi, što je šest desetinki manje nego pre redizajna i svih poboljšanja. Ipak, ono što svi priželjkujemo je da osetimo brutalnost Taycana Turbo S. U tu svrhu, Porsche je obezbedio poligon na aerodromu Ponikve kod Užica.
Kontrolisani uslovi bez javnog saobraćaja i drugih prepreka su idealni da se opustimo i zaista uživamo u maksimalnim ubrzanjima. Do sada smo automobile vozili u „sport“ režimu, pa je vreme da prebacimo u „sport plus“. Leva noga prelazi na pedalu kočnice. Pritiskamo je, dok desna daje pun gas. Auto se napinje, a na instrumentima se prikazuje da je launč kontrol spreman. Puštamo kočnicu i auto se bukvalno katapultira kao raketa! Nismo sigurni šta više fascinira, sila kojom smo zakucani za sedište, moć prijanjanja širokih guma koje zarozaju asfalt ili kontrola držanja pravca bez trunke preupravljanja, otimanja volana i sličnog. G sila je tolika da se pitamo da li smo to na delić sekunde izgubili svest. Istovremeno, vratni mišići su kao nikada do sada izloženi izazovu da u trenutku odreaguju. Do 100 km/h stižemo za 2,4 sekunde, što je četiri desetinke brže nego ranije! Da, ovo je jedan od najbržih automobila na svetu! Od njega je brži Taycan Turbo GT sa 1034 KS koji do „stotke“ stiže za desetinku brže. I ne, ni tu nije kraj. Turbo GT sa Weissach paketom ovaj zadatak obavlja za neverovatne 2,2 sekunde, što je rame uz rame sa (neopravdano) skupljim električnim hiper-automobilima.
Struja definitivno nije masovno rešenje i, kako stvari stoje, još dugo neće biti. Najvažnije je da ljudi imaju mogućnost izbora i da se odluče za ono što im najviše odgovara. U ovom slučaju, obezbeđuje fantastičnu zabavu ali i praktičnost u svakodnevnom korišćenju, o čemu ćemo pisati detaljnije kada Taycan preuzmemo na test.
Aleksandar Bursać
Prkos gravitaciji
Aerodrom Ponikve kod Užica bio je idealna lokacija da u kontrolisanim uslovima osetimo maksimalna ubrzanja sa launč kontrolom, ali i fenomenalne kočnice. Ništa manje nije zanimljivo testiranje Porsche Active Ride sistema na pripremljenom poligonu i vožnji između čunjeva. Njegov zadatak je da karoseriju niveliše tako da maksimalno smanji naginjanje u krivinama i prilikom ubrzanja i kočenja.
Što je zanimljivo, ne samo da neutrališe naginjanje, već može i da ga prekomerno kompenzuje. Tada se Taycan, poput motocikla, naginje ka unutrašnjosti krivine. Slično je i sa ubrzanjem, odnosno kočenjem, dok će mnogima značiti i komfor prilikom ulaska i izlaska iz auta. Kada je ova funkcija aktivirana, čim se vrata otvore, karoserija se automatski podiže za 55 milimetara, čime se olakšava ulazak i izlazak iz vozila. Kada se vrata zatvore, Taycan se vraća na prethodni nivo.
Magazinauto.com