Uslovi vožnje zimi se umnogome razlikuju od letnjih, ponajviše jer su putevi mokri ili zaleđeni. Ali, to nije jedino što “vreba” sa asfalta, postoje i mnogo opasnije supstance koje gume mogu potpuno razoriti, a vozača i druge učesnike u saobraćaju dovesti u opasnost.
Automobilske gume i felne su tokom zimskog perioda najranjiviji delovi automobila, budući da su u direktnom kontaktu sa asfaltom i svim hemikalijama koje se na njemu mogu naći i tokom vožnje i dok su parkirani. Šta pneumaticima najviše šteti objasnili su stručnjaci iz ove oblasti, a ujedno dali i savet kako gume zaštititi tokom hladnijeg vremena i tako im produžiti životni vek.
Uticaj niskih temperatura na gume
Ukoliko na svom vozilu imate pneumatike namenjene za zimsku vožnju (sa simbolima tri planinska vrha sa pahuljom ili slovima M+S) možete biti bez brige – ovakve gume su napravljene baš za hladnije vremenske uslove i vožnju po mokrim ili zasneženim drumovima. A znači da niske temperature neće negativno uticati na njihovu strukturu, odnosno hemijski sastav, kao ni na njihovu sposobnost prianjanja tlu. Ukoliko su šare na gumama dovoljno duboke, one će biti bezbedne za vožnju čak iako je napolju debeli minus.
Mogu li so i reagensi uništiti gume
Kada je reč o soli i reagensima, stručnjaci smatraju da oni mogu oštetiti gume, ali samo u pogledu estetike. “Uticaj soli kojom se tokom zime posipaju drumovi, kao i uticaj različitih reagensa koji se koriste za otapanje snega i ledenog pokrivača, vidljiv je samo u smislu pojavljivanja belih mrlja na gumama i blatobranima. U unutrašnjost pneumatika ove hemikalije ne prodiru”, naveo je ekspert za ruski portal TekInsajder. Felne su, istina, nešto osetljivije na so i reagense, ali samo jedna vrsta.
Pneumaticima najviše štete motorna ulja
Motorna ulja i druga maziva, kojih zimi po putevima i parking mestima ima mnogo češće nego leti, stručnjaci sa pravom nazivaju ubicama automobilskih guma. Zbog svog sastava oni ne samo da uništavaju molekularnu strukturu guma i nagrizaju površinu pneumatika, već mogu i da ih u pravom smislu reči razjedu. Nakon kontakta sa uljima i drugim mazivima, guma gubi predviđenu elastičnost ili tvrdoću, kao i otpornost, i postaje gotovo potpuno neupotrebljiva, pa čak i opasna za vožnju.
Kako sačuvati gume od oštećenja u zimskom periodu
Budući da je nemoguće izbeći vožnju asfaltom i kontakt sa hemikalijama kojima je on prekriven, naročito ukoliko živite u gradu, jedini način da gume koliko-toliko zaštitite od štetnih supstanci jeste redovno pranje. Ako živite u kući, točkove možete nakon vožnje oprati i u svom dvorištu ili garaži, a ako živite u stanu – na najbližoj samouslužnoj perionici. Žeton za perionicu košta između 50 i 100 dinara, ali je korist od periodičnog pranja u ovom periodu nemerljiva!
RTbalkan.