Zapadni proizvođači automobila našli su se u nevolji.
Generalni direktor Stellantisa Karlos Tavares iznenada je podneo ostavku prošlog vikenda, što je potvrda da je cela zapadna autoindustrija u dubokoj sistemskoj krizi.
Stelantis u svom portfoliju ima američki džip i evropske pežo i fijat, a Tavares je bio poznat kao jedan od najupečatljivijih poslovnih lidera na Zapadu i van automobilske industrije.
Došlo je do klasičnog sukoba između Tavaresa kao izvršnog direktora i sve skeptičnijih članova odbora direktora i velikih akcionara, nakon što su akcije Stellantisa ove godine izgubile 40 odsto na vrednosti. Tavares je ponudio ostavku, a predsednik odbora Džon Elkan je prihvatio „odmah“.
Iako je fokus evropskih medija u poslednje dve godine bio usmeren na dramu nemačke auto industrije, posebno Folksvagena, ostavka Tavaresa je potvrda da je svaki kutak zapadne industrije mobilnosti pod pritiskom promena opštih uslova poslovanja. i kineske konkurencije.
Ako se dinamičan poslovni lider poput Karlosa Tavaresa našao u situaciji da mora da podnese ostavku, postavlja se pitanje da li neko zaista može da bude konkurentan na međunarodnom nivou bez promene opšteg smera zapadnih javnih politika.
Stellantis, četvrti najveći proizvođač automobila na svetu, nastao je 2021. spajanjem Fiat Chrisler Automobiles i PSA Group. Tavares je odigrao ključnu ulogu u tom procesu, budući da je prethodno vodio PSA Grupu od 2014. Tokom svog mandata, sproveo je mere za smanjenje troškova i povećao tržišni udeo kompanije u Kini, vraćajući PSA Grupu profitabilnost nakon nekoliko godina gubitaka.
Uprkos svojim uspesima, Stellantis se suočio sa izazovima, uključujući pad prodaje i povećanje zaliha, posebno na tržištu Severne Amerike.
U septembru 2024. kompanija je izdala upozorenje o zaradi, predviđajući negativan slobodni novčani tok u rasponu od pet do 10 milijardi evra. Ovi problemi su doveli do promena u najvišem menadžmentu, uključujući smenu glavnog finansijskog direktora i šefa severnoameričkih operacija.
Tavaresov stil rukovođenja koji smanjuje troškove izazvao je nezadovoljstvo među radnicima i sindikatima. U Italiji je vlada kritikovala njegove odluke o smanjenju proizvodnje, dok je u Sjedinjenim Državama sindikat Ujedinjenih auto radnika zapretio štrajkom, optužujući Stelantisa za kršenje ugovornih obaveza.
Stellantis je ponovo potvrdio svoje finansijske smernice za 2024. godinu, uključujući cilj za prilagođenu maržu operativnog profita od 5,5 do sedam odsto, uprkos nedavnim promenama rukovodstva.
Nije misterija šta se dešava zapadnoj automobilskoj industriji. Zapadni proizvođači automobila našli su se uhvaćeni između zapadnih propisa i kineske konkurencije.
Kineski proizvođači su samo u trećem kvartalu prodali ukupno 5,07 miliona vozila, što predstavlja rast od 10 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Nasuprot tome, evropski proizvođači zabeležili su pad prodaje od 11 odsto, sa ukupno 4,99 miliona prodatih vozila. Kineski BID zauzeo je šesto mesto sa 1,13 miliona prodatih vozila u trećem kvartalu 2024. godine, što predstavlja rast od 38 odsto.
Geeli je na devetom mestu sa 811.797 prodatih vozila, beležeći rast od 20 odsto. Kineski proizvođači su u prvih deset meseci 2024. godine povećali ukupnu prodaju za 20,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Istovremeno, nemački brendovi zabeležili su pad prodaje od 15 odsto, japanski skoro 20 odsto, američki 25, a korejski 23 odsto.
Istovremeno, udeo električnih i plug-in hibridnih vozila u Kini porastao je na 38,6 odsto 2024. godine, u poređenju sa 31,6 odsto prethodne godine i samo 5,4 odsto u 2020. Treba napomenuti da prodaja u Kini značajno doprinosi tržišnom udelu kineskih proizvođača. Kineski proizvođači sada proizvode više od polovine svih novih električnih automobila u svetu, sa globalnim tržišnim udelom od 50,6 odsto u segmentu akumulatorskih električnih vozila u prvih devet meseci 2024. godine.