Ministar privrede Slovenije, Matjaž Han, u opširnom intervjuu za “Forbes Slovenija”, između ostalog je istakao da je Kina, koju je nedavno posetio sa jakom privrednom delegacijom, ispred Evrope u segmentu električnih vozila i da slovenačka auto-industrija može očekivati nove poslovne prilike.
“Nemam iluzije, kao neki drugi političari, da jedna poseta može doneti nove poslove – za to je potrebno mnogo vremena. Međutim, budući da je Kina u segmentu električnih vozila zaista prestigla Evropu, naši dobavljači i industrija koja proizvodi delove za automobile možda mogu očekivati nove prilike”, izjavio je Han.
Dodao je da će sljedeće godine u Sloveniju doći predstavnici kompanije Geely, koja je takođe vlasnik švedskog brenda Volvo, ali i suvlasnik Mercedesa.
Takođe je spomenuo kineskog proizvođača Dongfeng, čiji predstavnici dolaze u Sloveniju naredne sedmice
Iz Ministarstva privrede saopštili su da uprava Dongfenga dolazi u Sloveniju jer smatraju da je slovenačko tržište od strateške važnosti za njihovo poslovanje.
“Tokom posjete dogovoren je sastanak s Ministarstvom, na kojem ćemo razmotriti mogućnosti za saradnju u oblasti direktnih investicija u Sloveniji, kao i mogućnosti uključivanja slovenskih proizvođača automobila u njihove lance snabdevanja”, kazali su za “Forbes Slovenija”.
Na pitanje da li će posjetiti slovenačke dobavljače automobilske industrije, Ministarstvo privrede nije imalo dodatne informacije.
U Sloveniji su ali pod drugim imenom
Iako je reč o jednom od najvećih automobilskih brendova u Kini sa više od 50 godina tradicije, Dongfeng nije naročito poznat u Sloveniji.
Tokom proteklih mjeseci njihovi automobili su primjećeni na slovenačkim putevima – do kraja septembra prodato je nešto više od sto vozila, ali pod drugim imenom, što je karakteristično za Dongfeng, piše “Forbes Slovenija”.
Početkom godine u Sloveniju su doveli brend Forthing, zajedno sa luksuznom linijom Voyah.
Ukupno je dostupno sedam različitih modela, u potpuno električnim i verzijama s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Cijene se kreću od 17.000 evra (za električni model Box, uz subvenciju) do 26.900 evra za model Forthing T5, dok premium model Voyah Free košta 80.000 evra.
Krajem oktobra slovenački uvoznik Dongfenga, Plan-net Avto, koji takođe pokriva Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru i Kosovo, predstavio je novi prodajno-tehnički centar za ovu kompaniju. Njihove automobile u Sloveniji prodaje deset trgovaca.
Dongfeng je, nakon Geelyja i MG-a (dio SAIC-a), treći kineski proizvođač automobila zvanično prisutan na slovenačkom tržištu. Forthing, kao posebno preduzeće, većinski je u vlasništvu Dongfenga, dok manji dio pripada gradu Liužou, gdje se nalazi sedište kompanije.
Državna kompanija s vojnim počecima
Dongfeng je u potpunosti u vlasništvu kineske države. Na početku je bila fokusirana na proizvodnju vojnih vozila, kamiona i autobusa, a kasnije se okrenula proizvodnji putničkih automobila.
Tokom godina, poslovni model kompanije proširen je kroz brojna partnerstva s vodećim svjetskim automobilskim brendovima kao što su Honda, Nissan, Peugeot i Renault, koji su bili njihovi partneri za proizvodnju vozila na kineskom tržištu.
Još pre 20 godina Dongfeng je počeo da razvija tehnologiju vodoničnih gorivnih ćelija i intenzivno ulaže u razvoj baterijske tehnologije, uključujući “solid-state” baterije s čvrstim elektrolitom. Njegovo ime na kineskom jeziku znači “vjetar sa istoka”.
Prošle godine Dongfeng je ostvario 65 milijardi evra neto prihoda od prodaje i prodao 2,4 miliona vozila, od čega gotovo sva na domaćem tržištu, dok je u Evropi isporučeno 10.000 vozila.
Ambiciozni planovi za budućnost
U naredne tri godine Dongfeng planira razvoj 18 novih putničkih i 22 komercijalna vozila, za šta će izdvojiti 14 milijardi dolara, izjavio je Ma Lei, direktor međunarodnog poslovanja Dongfenga, na prezentaciji u Torinu.
Dongfeng je otvorio evropski centralni magacin u Venlu, u Nizozemskoj, a do kraja ove godine imaće ukupno 114 trgovaca u Evropi. Sljedeće godine planiraju da taj broj povećaju za dodatnih 160.
Carinski izazovi i stavovi Slovenije
Evropska komisija nedavno je uvela dodatne carine na kineske automobile, koje će iznositi od 7,8% do 35,3% tokom narednih pet godina.
Slovenija, zajedno s Njemačkom, javno se protivila strožem carinskom režimu za kineske automobile, dok je Hrvatska bila uzdržana.
Italijanska vlada već neko vrijeme pregovara s kineskim proizvođačima automobila kako bi ih privukla u zemlju i oživjela usporenu domaću auto-industriju.
Međutim, Šje Ćijan je krajem oktobra izjavio da Dongfeng trenutno ne razmatra otvaranje fabrike u Evropskoj uniji.