22. Novembra 2024.

Evropski gigant je upravo bankrotirao: Uz podršku EU potrošili 5,84 milijarde dolara

Probuđeni pristup klimatskoj agendi, u kojem nas evropski političari uveravaju da su oni ti koji znaju najbolji put za klimatsku agendu, upravo je pretrpeo jedan od najtežih udaraca; ‘Šampion’ evropske ‘revolucije’ u proizvodnji baterija – Northvolt – bankrotirao je. Problem nije u tome što je Northvolt bankrotirao, jer su finansijski krahovi uobičajeni u novim visokotehnološkim poslovima, već se postavlja pitanje kako je moguće da donosioci odluka u institucijama EU javno promovišu bajke o strateškom značaju jedinstvena (!) švedska kompanija za evropsku energetsku tranziciju i konkurentnost kako bi neodgovorno uložila ogromne količine novca evropskih poreskih obveznika u rizičan projekat. Samo prevelika ideološka i doktrinarna politička podrška Evropske komisije može objasniti kako je moguće da je kompanija koja mora da se dokaže na tržištu, kao i sve druge, čak došla u situaciju da u gotovini ostane 30 miliona dolara. računi, dok su u stečaju (po čuvenom poglavlju 11) prijavili 5,84 milijarde dolara dugova.

Ironija sudbine evropskog poreskog obveznika je u tome što je „šampion” evropske „revolucije” u proizvodnji baterija podneo stečajni postupak u američkom pravosudnom sistemu, jer američko pravosuđe, piše Blumberg, tobože daje čvršće okvire za izlazak investitora i trećih lica. Apsolutni skandal. Evropske institucije (EK i EIB) finansirale su Northvolt sa nekoliko milijardi evra, a sada će se o potraživanjima poverilaca rešavati u SAD.


Evropski politički establišment je do pre nekoliko meseci promovisao narativ o giga-fabrici budućnosti, praktično spasavajući stari kontinent, što nam otkriva koliko su kratkovida „strateška” razmišljanja evropskih donosilaca odluka. Da će Northvolt bankrotirati bilo je vidljivo finansijskim stručnjacima, kako kažu, iz aviona.

Na zvaničnom sajtu Evropske investicione banke nastavljaju da opisuju enormnu injekciju novca u Northvolt kao grandiozni projekat od strateškog značaja za klimatsku agendu, ali poslovni mediji do sada ne pominju političku odgovornost za bankrot. Reči kojima EIB predstavlja svoje ulaganje u Northvolt na svom sajtu u ovom trenutku zvuče kao nestvarna sovjetska propaganda. Hajde da citiramo članak sa sajta EIB-a kako bi neupućeni čitalac stekao bolji utisak o tome koliko su evropski donosioci odluka udaljeni od stvarnosti, a sve to uz neodgovorno ulaganje novca poreskih obveznika:

„Paket kredita (Northvolt op.a.) je deo finansiranja projekta u iznosu od 5 milijardi dolara, bez prava regresije, što predstavlja najveći aranžman ’zelenog duga‘ u Evropi do sada. sredstva će podržati proširenje prve evropske gigafabrike za kružnu proizvodnju baterija, Northvolt Ett, u Skellefteau, u Švedskoj.

Finansiranje Evropske investicione banke (EIB) podržano je garancijama Švedske nacionalne službe za dug i InvestEU programa Evropske komisije, a delimično posreduju komercijalne banke uključene u finansiranje projekta.

EIB je ranije podržala Northvoltovu demo liniju u Vesterosu, kao i početnu fazu gigafabrike u Skelleftea, takođe uz podršku Evropske komisije.

Evropska investiciona banka (EIB) finansiraće Northvoltovu gigafabriku u severnoj Švedskoj, sa ukupnim paketom kredita od nešto više od 1,038 milijardi dolara (942,6 miliona evra). Ovo finansiranje je važan deo duga od 5 milijardi dolara prikupljenog za proširenje gigafabrike Skelleftea, objavljeno danas. Proširenje će povećati godišnji kapacitet proizvodnje baterija do 60 GVh. Ovaj aranžman predstavlja najveći ‘zeleni’ kredit podignut u Evropi do sada i omogućiće stvaranje potpuno integrisanog sistema kružne proizvodnje baterija, kakav još nije postojao van Azije.



Šokantno, zar ne? Već ove godine, kada je postalo sasvim jasno da je Northvolt pod dramatičnim pritiskom konkurencije, Evropska komisija je objavila pamflete o Northvoltu kao ključnom za jačanje evropske industrije baterija i energetske tranzicije. U januaru 2024, komesarka za konkurenciju, Margrete Vestager, rekla je: „Pomoć će omogućiti Northvoltu da investira u gigafabriku za proizvodnju baterijskih ćelija za električna vozila u Evropi umesto u SAD. To je bila samo konačna priprema za žetvu budnih zabluda o lakom putu evropske energetske tranzicije, na koju nas vodi evropski politički establišment. Seme zabluda o Northvoltu posejao je u julu 2020. potpredsednik Evropske komisije zadužen za Evropsku alijansu za baterije, Maroš Šefčovič: „EIB i Komisija su strateški partneri u okviru EU Batteri Alliance, blisko sarađujući sa industrijom i članom države da dovedu Evropu na solidan put ka globalnom liderstvu u ovom strateškom sektoru Northvolt je među našim liderima, spreman da izgradi prvu gigafabriku u Evropi za ćelije litijum-jonskih baterija sa minimalnim opterećenjem. Podržavajući ovaj vodeći projekat, takođe potvrđujemo našu odlučnost da ojačamo otpornost Evrope i stratešku autonomiju u ključnim industrijama i tehnologijama.

Napravili smo mali brzi pregled gorke finansijske pilule, čije će delove progutati evropski poreski obveznici, jer je politički vizionar ne samo skup, već i notorno nekonkurentan na međunarodnom nivou. Situacija je apsurdna. Od svih se očekuje da aplaudiramo evropskim zvaničnicima za njihove plemenite i mudre klimatske inicijative, kao u Severnoj Koreji, dok oni zapravo rasipaju naš novac, evropski poreski obveznici, na neodržive kompanije.

Da rezimiramo: Evropska unija je obezbedila značajnu finansijsku podršku Northvoltu kroz nekoliko ključnih inicijativa:

Evropska investiciona banka odobrila je nekoliko zajmova Northvoltu za razvoj njihovih proizvodnih kapaciteta: 1) U januaru 2024. EIB je obezbedila finansijski paket od preko 1,038 milijardi američkih dolara (942,6 miliona evra) za proširenje gigafabrike Northvolt Ett u severnoj Švedskoj. 2) Ranije, u julu 2020. godine, EIB je potpisala zajam od 350 miliona evra za finansiranje prve faze gigafabrike Northvolt Ett, uz podršku Evropskog fonda za strateška ulaganja (EFSI). Programi Evropske komisije su takođe bili veoma velikodušni prema Northvoltu: 1) U januaru 2018., EIB je odobrila zajam od 52,5 miliona evra za Northvolt, podržan kroz InnovFin – EU Finance for Inovators, uz finansijsku podršku Evropske unije u okviru Horizonta 2020. finansijski instrumenti. 2) U martu 2024. Evropska komisija je odobrila nemačku meru vrednu 902 miliona evra za podršku Northvoltu u izgradnji fabrike za proizvodnju baterija za električna vozila, u skladu sa industrijskim planom Green Deal.

Ove inicijative su imale za cilj da podstaknu proizvodnju baterija u Evropi i smanje zavisnost od azijskih proizvođača, uz podršku tranzicije ka zelenoj energiji i održivoj mobilnosti. Plan je propao. Hoće li biti političke odgovornosti? Reč je o tome da je nejasno koliko je miliona evra evropskih poreskih obveznika izgubljeno u bankrotu švedske kompanije finansirane novcem evropskih poreskih obveznika, koja će se voditi u SAD.

„Potezom“ (podjava o stečaju kompanije Northvolt, op.a) završavaju se višemesečni pregovori sa vlasnicima, kupcima i poveriocima kako bi se pronašao način da evropski proizvođač baterija za retka električna vozila nastavi sa radom nakon što su sredstva presušila. Kompanija je ukinula poslove i otkazala planove za proširenje u nastojanju da prevaziđe finansijsku krizu koja se intenzivirala u jesen nakon što je izgubila ključni ugovor i nije uspela da pristupi garancijama za kredite od 1,5 milijardi dolara. Northvolt je rekao da će njegova glavna fabrika u blizini arktičkog kruga u Švedskoj nastaviti da radi tokom procesa reorganizacije. „Kompanija će nastaviti da isporučuje proizvode kupcima, uz ispunjavanje obaveza prema ključnim dobavljačima i isplatu plata zaposlenima“, opisuje situaciju Blumberg.

Dok pratimo dramu sa švedskim Northvoltom, dežurni propisivači “e-istine” u Hrvatskoj dijele lekcije o tome kako globalna klimatska agenda ide u savršenom smjeru jer je navodno vodi neimenovana grupa naučnika. To je sumanuta teza koja je veoma daleko od stvarnosti. Realnost zapadne klimatske agende može se bolje proceniti ako površno čitamo naslove. Hajde da citiramo nekoliko novijih naslova koji nam malo govore o stanju zapadne ili američke proizvodnje e-vozila, tj. o “savršenom životu” dela zapadne klimatske agende:

Prodaja Volksvagen električnih vozila pala je za 24 odsto u prvom kvartalu

Ford gubi 132.000 dolara na svakom proizvedenom električnom vozilu; dobre vesti, prodaja električnih vozila pala za 20 procenata

BID predstavlja “Shark”, plug-in hibridni pikap proizveden u Meksiku

Još jedna zelena energetska kompanija proglašava bankrot, zahvaljujući Bajdenovim tarifama

Ford otkazuje planove za električni SUV, očekuje gubitak od 1,9 milijardi dolara

Kineski proizvođači automobila su daleko ispred američkih…

Treba li ovom nizu dodati ogroman broj nedavnih naslova o drami u VV-u; The Economist trenutno analizira da li Das Auto uopšte može da opstane ako Nemci pod „restrukturiranjem” podrazumevaju zatvaranje „samo” nekoliko fabrika. VV-u je potreban suštinski preokret, a političko okruženje stvara atmosferu sličnu iskrivljenim ogledalima iz Alise u zemlji čuda.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare