Najveći evropski proizvođač automobila je posrnuo, a sa njim i Nemačka kao mesto ulaganja.
Frankfurter Allgemeine Zeitung kaže: „Borba u Folksvagenu (VV) nam daje uvid u ono što je pred auto-industrijom.“ Snabdevače jedan za drugim zapljuskuju talasi štednje, a situacija će se dodatno pogoršavati. Ne samo Folksvagen, već i BMV i Mercedes smatraju da propuštaju profit iz Kine, jer su lokalni konkurenti stekli prednost u električnoj mobilnosti. U Evropi, visoki troškovi energije i radne snage dodatno opterećuju situaciju, a da ne pominjemo haos oko prestanka proizvodnje automobila sa unutrašnjim sagorevanjem“, primećuje frankfurtski list.
„Za kratko vreme auto-koncern je od rekordnog profita prešao na pitanje opstanka“, navodi Lajpciger Folkscajtung i ističe: „U brojnim sporednim zgradama ove velike kompanije uvek je bilo dovoljno novca da se zaradi, pa potreba za rekonstrukcijom u starom dobrom sedištu je tema o kojoj se bukvalno govori već decenijama, dok je Audijevsko odeljenje koncerna briljovalo premijum strategija, i dok je Porše, uprkos svojim šestocifrenim cenama, bio u stanju da izdrži.”
Freie Presse iz Kemnica podseća: „Ranije je u Folksvagenu uvek važilo pravilo da se u kriznim vremenima rešenja traže zajedno sa predstavnicima radnika. Ovu strategiju konsenzusa već je okončao izvršni direktor koncerna Oliver Blume ukidanjem zaštite posla. Sada je administracija konačno krenula u kurs konfrontacije. Radničkim savetima neće preostati ništa drugo nego da pruže što veći otpor planovima uprave. Jer ono što zabrinjava kod ovih planova je da se radi isključivo o odbrambenim merama. „Ne postoji strategija za napredovanje kako bi se obnovila stara tržišna moć u Evropi i Kini“, kritikuje Freie Presse, prenosi DW.
Berlinski dnevnik Tagescajtung (taz) naglašava: „Više je nego razumljivo da je oko 120.000 zaposlenih u Folksvagenu u Nemačkoj prilično uznemireno. Treba da se pokaju za pogrešne menadžerske odluke iz prošlosti. Samo skandal sa dizel motorom do sada je koncern koštao više od 32 milijarde evra. To što koncern još uvek ne može da ponudi električni automobil koji je dostupan široj populaciji takođe nije odgovornost zaposlenih. Ko hoće da počisti koncern neka počne od rukovodstva. Međutim, nije poznato da gospodin Blume, koji je prošle godine zaradio skoro 9,7 miliona evra, želi da da dobar primer i da se odrekne dela svojih nesrazmerno visokih primanja“, ističe Tagescajtung.
Pforchajmer cajtung daje analizu u kojoj se, između ostalog, kaže: „Mnogi faktori igraju ulogu, među njima bez sumnje greške napravljene na vrhu“. Drugi problem je izuzetna moć industrijskog sindikata metalaca (IG Metall) i radničkog saveta, kao i politika koja često sprečava neophodne rezove. Kao dokaz, kancelar Olaf Šolc je juče naveo da eventualne pogrešne menadžerske odluke ne treba “opteretiti zaposlenima”. Koliko god da je tužno: na čiji bi teret inače mogao da padne? O trošku poreskih obveznika? Kancelarkine reči naići će na dobar prijem kod zaposlenih u Folksvagenu. Ali on podstiče nade koje se ne mogu ispuniti. Osim toga, njegova ‘semaforska’ koalicija nije nevina u izbijanju požara u Folksvagenu i drugim proizvođačima automobila”.
List Die Glocke iz grada Oelde na severu Nemačke beleži: „Najveći proizvođač automobila u Evropi je posrnuo – a sa njim i Nemačka kao mesto ulaganja. Kobno je da se sa ogromnim problemima i izazovima suočava vlada u neredu, koja izgleda paralizovana i nesposobna za akciju. Tri koalicione stranke su u ozbiljnom sporu. Zemlja ne može da dozvoli stagnaciju do sledećih izbora“.
Dnevnik Kolner Stadt-Anzeiger piše o istoj temi: „Cela zemlja – uključujući preduzeća – uživala je uspeh zasnovan uglavnom na jeftinoj energiji, najnižim kamatnim stopama i globalizaciji u procvatu“. Na osnovu toga, politika pokušava da se transformiše – i sa iznenađenjem otkriva da bez svih ovih srećnih okolnosti nije tako lako. Primenjeno na dva predstojeća „samita” sa kancelarkom i ministrom finansija, to znači: bilo je dosta ovakvih susreta. Ono što nedostaje jeste fokusiranje na prioritetna pitanja i njihovo rešavanje. Međutim, čini se da je koalicija ‘semafora’ manje sposobna za to nego ikad“, primećuje Kelner Štat-Ancajger, prenosi DW.