Vožnja automobila s automatskim menjačem lakša je nego sa manuelnim – automatici se sve češće kupuju, ali mnogi vozači ne znaju šta znače neke oznake.
Mnogi čak i nakon dugog vremena ne nauče šta znače pojedini načini rada i za šta su potrebni. Trebalo bi reći da nemaju svi menjači sve oznake i načine rada koji su ovde navedeni.
Zato, nemojte misliti da vašem autu nešto nedostaje ako npr. nema način rada S, B ili L, ili sada već dosta zastarele “1”,”2”,”3”.
Osnovni načini: P, R, N, D
Za početak, ovo su četiri glavna načina rada automatskog menjača.
Način P je Parking, odnosno način parkiranja. U njemu se menjač zaključava mehanički: blokada izlaznog vratila blokira zupčanike, što sprečava kotrljanje automobila na nizbrdici, otprilike kao kada auto s manuelnim menjačem stavite u prvu brzinu ili “rikverc” dok je ugašen.
Ovaj način rada se nikada ne sme koristiti dok se auto još kreće, i ne treba se u njega pouzdati kada su strmine na kojima parkirate velike. Uz njega bi trebalo uvek da koristite i manuelnu kočnicu, i to tako da prvo aktivirate nju, a tek nakon toga menjač prebacite u P.
Način R je Reverse, odnosno “rikverc”.
Način N je Neutral, odnosno neutralni prenos i u modernim automobilima sa automatikom se vrlo retko koristi. Pomoći će, npr, kada stojite na semaforu, a ne želite da držite nogu na kočnici ili kada auto treba da pogurate, ili ga utovarite na kamion šlep službe.
Koristi se i u nekim starijim “pravim terencima” na kojima je potrebno prebaciti u neutral pre uključivanja reduktora ili pogona na sve točkove, prilikom prebacivanja u niži stepen prenosa ili odabira načina pogona na sve točkove na SUV vozilima. Ali trebalo bi zapamtiti da vuča automobila s automatskim menjačem s isključenim motorom može biti štetna za menjač.
Način D je Drive, odnosno način normalnog kretanja unapred, kada menjač sam bira i prebacuje željene brzine.
Načini rada L, 1, 2, 3
Na starijim kolima s automatikom ćete često pronaći načine rada L, 1, 2, 3 ili D1, D2, D3.
Način rada L je Low Gear, odnosno najniži stepen prenosa. Na nekim autima je i označen kao 1. U ovom načinu rada, menjač će stalno koristiti samo prvi stepen prenosa bez prebacivanja u viši stepen prenosa. Ovaj način prisilnog ograničavanja menjača može biti koristan u raznim situacijama, poput vuče teške prikolice, kočenja motorom tokom vožnje nizbrdo, prilikom vožnje uzbrdo, i u teškim uslovima poput blata ili snega.
Načini rada 2, 3, (D2, D3), (ponegde i 4) su opcije za prisilno ograničenje najvišeg stepena prenosa na drugu, treću ili četvrtu brzinu. U takvim načinima rada menjač će se menjati samo do brzine koju odaberete.
Na primer, ako odaberete 3, menjaće između prve, druge i treće brzine po potrebi, ali nikada neće prebaciti i u četvrtu brzinu. Ovi načini takođe su potrebni za posebne uslove na putevima – recimo kad su zimski uslovi vožnje, itd.
Način B
Način B je kočenje motorom. Slovo B nalazimo u nekim automobilima, najčešće japanskim. i koristan je u istim uslovima kao gore opisani načini L (1), 2 ili 3 u automatskom menjaču, s jedinom razlikom što se način B može uključiti pri bilo kojoj brzini, a sama kutija će odabrati željeni stepen prenosa za kočenje motorom i neće se ograničavati na samo nekoliko brzina. Najviše koristi od načina B ćete imati na dugim nizbrdicama, gde postoji opasnost od pregrevanja kočnica.
O/D mod (Overdrive) ili O/D OFF
O/D ili O/D OFF način je Overdrive i obično se nalazi u starijim automobilima iako se može naći i u vrlo retkim prilično novim modelima. Overdrive je sam po sebi način vožnje koji je dijametralno suprotan načinu B. Služi za uštedu goriva pri stalnoj vožnji velikim brzinama jer menjač će “radije” birati najviši stepen prenosa.
Način S
Način rada S je skraćenica za Sport. Šta će menjač raditi u ovom režimu može se razlikovati od auta do auta, ali suština je ista – omogućiće vam da efikasnije iskoristite potencijal motora, koristite niže stepene pri življoj vožnji, terate motor u više obrtaje i ostvarujete bolje kočenje motorom prilikom usporavanja. U nekim modelima uz način S su i same promene brzina brže, ali često i manje komforne. Način rada S možete koristiti stalno, ako želite življe voziti ili povremeno – na primer, prilikom preticanja.
M način rada
Način M je Manual, odnosno manuelni. U ovom položaju selektora, vozač ima mogućnost manuelnog upravljanja promenama brzina. Kako se brzine mijenjaju zavisi od modela automobila, ali najčešće je to pomeranjem same ručice menjača napred-nazad ili polugama iza volana.
Postoje i verzije sa dugmićima na volanu ili na samoj ručici menjača, ali takva rešenja se uglavnom pojavljuju na starijim kolima. Ovaj način vam omogućava bolju kontrolu automobila. Međutim, trebalo bi uzeti u obzir da većina automobila još ograničava mogućnosti upravljanja u manuelnom načinu rada: na primer, menjač će se automatski prebaciti u viši stepen prenosa kada se postigne granična brzina motora ili se neće prebaciti u niži/viši stepen prenosa ako brzina vrtenja motora ne odgovara traženom stepena prenosa.
Način W ili * (pahuljica)
Način W ili * (ikona pahulje) je Winter, odnosno zimski način rada. Bio je dosta čest pre dvadesetak godina, ali na novim automobilima ga vrlo retko nalazimo. U njemu automatski menjač ne koristi prvu brzinu, a automobil kreće iz mesta u drugoj brzini kako bi se izbjeglo proklizavanje točkova. Takođe, prebacivanje u viši stepen prenosa događa se pri nižim obrtajima.U zimskom načinu rada možete voziti ne samo zimi, već i u drugim situacijama kada nežnije pokretanje iz mesta može biti korisno. Na primer, kad pokušavate pažljivo da izađete sa klizave podloge poput blata ili mokre trave. Zimski način rada obično se ne aktivira položajem selektora, već dodatnim dugmetom u blizini selektora automatskog menjača.