14. Oktobra 2024.

Luta evropskim morima, a nijedna luka na kontinentu ne želi da je preuzme

‘Nije brod, već plutajuća megabomba!’

Brod je dugačak 182 metra, a njegova sudbina je trenutno neizvjesna

Nijedan rat se ne vodi samo na ratištima. Danas je to istina više nego ikada prije, piše New York Times .

Dokaz za to je neizvjesna sudbina broda s ruskim teretom, koji mediji nazivaju “plutajućom opasnošću”. Logično, nijedna luka u sjeverozapadnoj Evropi ne želi da ga primi, iako je brod oštećen. I tako je prošlo šest sedmica otkako je isplovio u Rusiju.

Ali svi strahuju da je “Ruby”, brod koji plovi pod zastavom Malte, zapravo svojevrsni “trojanski konj” naših dana, jer nosi eksplozivni teret od 20 hiljada tona amonijum nitrata – zato je jedan diplomata nazvao taj brod “plutajuću megabombu”.

Ali nije samo smrtonosno opterećenje od “Ruby” ono što tjera lučke vlasti da dvaput razmisle i podignu nivo opreza na najviši nivo – naime, mnogo manji teret iste komponente gnojiva uništio je luku Bejrut 2020. godine, podsjeća New York Times.

Stručnjaci su zabrinuti da bi 182-metarski brod – inače u vlasništvu malteške kompanije Ruby Enterprise – mogao biti dio ruske sabotaže evropske luke koja bi bila dovoljno dobronamjerna i naivna da mu dozvoli da isplovi i usidri se. Nije teško pretpostaviti kako na Zapadu strahuju da je to moguća osveta Rusije svima koji podržavaju Ukrajinu.

“Kada imamo posla s Rusijom ili drugim međunarodnim akterima koji su neprijateljski nastrojeni, uvijek imamo na umu ovu mogućnost”, rekao je litvanski ministar vanjskih poslova Gabrielius Landsbergis nakon što je vlada objavila da brodu neće biti dozvoljeno da isplovi.

Neizvesnost

Slična razmišljanja drugih evropskih lidera ostavila su brod u neizvjesnosti i zato posljednjih dana pluta uz obalu jugoistočne Engleske, s napuklim trupom i oštećenim propelerom. Istovremeno, menadžeri kompanije pokušavaju da uvjere javnost da brod ne predstavlja prijetnju, pišu svjetski mediji. No, za sada, čini se, u tome baš i ne uspijevaju, prenosi Slobodna Dalmacija.

Putovanje broda “Ruby” je od početka bilo gotovo osuđeno na propast. Napustio je rusku luku Kandalaksha, na sjeverozapadnoj obali zemlje, još u avgustu. Ali ubrzo se nasukao, a ova oštećenja spriječila su ga da nastavi putovanje do odredišnih luka u Africi, piše New York Times.

Zatim je nastavio put i pristao u norveškoj luci Tromso. Tamošnje pomorske vlasti su za BBC rekli da je brod pregledala grupa stručnjaka kako bi se uvjerili da ispunjava sigurnosne i ekološke standarde.

Grupa je pronašla oštećenja na trupu, propeleru i kormilu, ali Ruby je i dalje ocijenjen kao “plovni brod”. Iz predostrožnosti, insistirali su da tegljač prati brod do kraja putovanja. Brod je išao za Klaipedu, Litvanija, prema kompaniji za praćenje brodova MarineTraffic. No, uprkos tome što je ocijenjeno sposobnim za plovidbu, brodu je odbijen ulazak u Klaipedu.

Algis Latakas, izvršni direktor lučke uprave, rekao je za BBC da je takva odluka donesena “zbog tereta”. Andrea Sela , profesorica hemije na Univerzitetskom koledžu u Londonu, rekla je da teret nije bio visokog rizika osim ako nije bilo požara na brodu.

“Iako razumijem oprez vlasti u Tromsu, sumnjam da su šanse za sličnu katastrofu kao u Bejrutu relativno skromne”, rekao je. On je dodao da bi bilo zanimljivo saznati kakva bi priroda popravki mogla biti, jer je jasno da zavarivanje može značajno povećati potencijalni rizik od požara.

Drugi izvještaji sugeriraju da je Švedska uvela sličnu zabranu, ali Švedska transportna agencija to poriče.

“Naše vlasti prate cijelu stvar u slučaju da moramo na neki način reagirati”, rekao je njihov glasnogovornik za BBC.

U potrazi za lukom

Posljednjih sedmica “Ruby” putuje na jug duž norveške obale i kroz Sjeverno more. Brod je navodno imao ograničenu manevarsku sposobnost. Usidrio se 25. septembra u Kentu, u blizini Dover kapije – jednog od najprometnijih plovnih puteva na svijetu.

Agencija za pomorsku i obalnu stražu (MCA) saopćila je da je brod “sigurno usidren izvan teritorijalnih voda Ujedinjenog Kraljevstva i čeka odgovarajuće uvjete za punjenje gorivom na moru prije nego što nastavi kroz Lamanš”. Točenje goriva na moru je uobičajena praksa i odvija se u skladu sa sigurnosnim procedurama iu povoljnim vremenskim uslovima, saopšteno je iz MCA.

Generalni direktor Ovlaštenog instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu izrazio je zabrinutost zbog potencijalne “štete za životnu sredinu” ako “amonijum nitrat počne da curi iz broda i zagađuje more”. Dodao je da bi šteta kao rezultat potencijalnog scenarija bila “ogromna” i da bi izazvala “trajne poremećaje”.

Nacionalna pomorska služba za hitne slučajeve najavila je da će pratiti napredak broda dok se kreće kroz vode Velike Britanije.

Plovila obično ne moraju tražiti dozvolu za prolaz ako putuju kroz teritorijalne vode Ujedinjenog Kraljevstva u legitimne svrhe.

Inače, amonijum nitrat se redovno transportuje širom sveta i koristi se kao đubrivo, ali se koristi i za pravljenje eksploziva. Iz tog razloga, vrijedi podsjetiti: “Rubin” nosi najmanje sedam puta veću količinu amonijum nitrata od one koja je prije četiri godine izazvala snažnu eksploziju u Bejrutu. A onda je u glavnom gradu Libana umrlo 200 ljudi, raseljeno je još 300.000, a šteta je bila milijarde.

Jutarnji.hr

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare