Ukrajinski F-16, koji koštaju između 20 i 70 miliona dolara po komadu, starije su generacije od mnogih F-16 u operativnoj upotrebi vazduhoplovstava drugih država
Stariji modeli borbenih aviona F-16 koje su zapadni saveznici isporučili Ukrajini, ne mogu da pariraju najboljim ruskim avionima, rekao je američki general za “Biznis insajder” (BI).
Kako navodi, F-16 koje je Ukrajina počela da dobija od svojih saveznika, najnapredniji su avioni koje Kijev sada ima u svom arsenalu i naoružani su moćnijim bombama i raketama, nego što je to slučaj sa ostalim letelicama ukrajinske vojske.
Međutim, najbolji ruski avioni ih i dalje nadmašuju, izjavio je za BI general-major američke vojske Gordon “Skip” Dejvis, nekadašnji zamenik pomoćnika generalnog sekretara Odeljenja za odbrambene investicije NATO-a. Taj odsek pruža, između ostalog, tehničku, finansijsku i proceduralnu ekspertizu u vezi sa vazduhoplovnim sposobnostima.
Dejvis je rekao da ukrajinski F-16 “sada prave razliku” i dodao da će im “pomoći da naprave još veću razliku” kada ih stigne više. BI podseća, da se očekuje da će do kraja godine Ukrajini biti isporučeno oko dvadeset F-16.
Ipak, kako navodi američki general, ovi avioni “imaju problem u pogledu dometa i ranjivosti”, i da čak i najbolji sistemi koje Zapad može da postavi na njih i dalje neće dovesti do toga da F-16 budu superiorniji u odnosu na neke od najboljih ruskih aviona.
Američki list podseća da su Ukrajini isporučeni isključivo stariji modeli F-16, što znači da su oni ograničeni u pogledu svojih sposobnosti, uključujući i kapacitete njihovih radara.
Nasuprot tome, ocenjuje Dejvis, Rusija ima “nekoliko stotina prilično naprednih aviona”, konkretno Su-35S, Su-30SM(2), MiG-31 i u manju količinu aviona pete generacije Su-57. Svi navedeni tipovi letelica mogu nositi rakete vazduh-vazduh R-37M koje imaju veći domet od raketa AIM-120 koje su Ukrajini isporučile SAD.
Prema rečima Dejvisa, sve ove letelice predstavljaju pretnju za ukrajinske F-16, zajedno sa ogromnim baterijama ruske PVO.
“Ti ruski avioni imaju rakete i radare koji mogu da dosegnu i napadnu F-16. To je problem i to će ostati problem“, dodao je američki general.
Novi ukrajinski avioni su stari
Ukrajinski F-16, koji koštaju između 20 i 70 miliona dolara po komadu, starije su generacije od mnogih F-16 u operativnoj upotrebi vazduhoplovstava drugih država, a mnogi saveznici Kijeva sada već menjaju ove letelice za avione pete generacije F-35.
BI podseća da je “Volstrit džornal” još u avgustu objavio da su mnogi ukrajinski F-16 “polovni i već decenijama lete“.
Majkl Bonert, stručnjak za vazdušno ratovanje iz korporacije RAND, opisao ih je za BI kao “starije letelice sa malo preostalog životnog veka”, iako je rekao da to “ne znači da su loši”.
Ipak upozorava on, “kako avioni postaju stariji, imaju sve više problema”.
Vredi podsetiti da je 29. avgusta ukrajinska vojska izgubila svoj prvi F-16, kao i da se i dalje ne zna šta bio tačan uzrok uništenja letelice.
Do danas se pojavilo nekoliko verzija priče – od onih da je avion pao zbog tehničkog kvara, preko toga da je oboren (ne)prijateljskom vatrom tokom presretanja ruskih bespilotnih letelica i krstarećih raketa, do pretpostavki da je avion uništen dejstvom ruske avijacije ili raketnih snaga neposredno pre poletanja.
Američki list navodi i da su saveznici Ukrajini isporučili napredne sisteme za F-16, uključujući i one za elektronsko ratovanje, kao i “jedreće” bombe AGM-154 JSV (Joint Standoff Weapon) dometa oko 130 km. Takođe, SAD navodno razmatraju i isporuku krstarećih raketa AGM-158 dometa 370 km.
Iako će sve ovo ukrajinske F-16 učiniti moćnijim i omogućiti da se oni koriste za ometanje i zaštitu drugih letelica, ukrajinski borbeni avioni će i dalje biti u nepovoljnom položaju.
“Suština je da avionima F-16 možete obezbediti maksimalne kapacitete za municiju i elektronsko ratovanje, oni će i dalje biti donekle ranjivi na PVO sa zemlje i neke od najnaprednijih lovaca iz Rusije”, smatra Dejvis.
Ograničenja ukrajinskih F-16
Delimično olakšavajuća okolnost za F-16 je to što njihove nedostatke, donekle negira priroda sukoba u Ukrajini i način na koji se uglavnom koriste borbeni avioni.
PVO ruske i ukrajinske vojske često drži ove letelice daleko od linije fronta, čineći blisku borbu u vazduhu i generalno bitke vazduh-vazduh malo verovatnim.
Međutim, savremeniji i brojniji arsenal borbenih aviona ruskog ratnog vazduhoplovstva takođe znači da Rusija ima prednost u njihovoj upotrebi kada je u pitanju lansiranje raketa ili ispuštanje avio-bombi sa većih udaljenosti, odnosno izvan dometa neprijateljske PVO, navodi BI.
Čini se da Ukrajina takođe drži svoje prve primerke F-16 daleko od moćnih ruskih sistema PVO, upravo iz straha od obaranja. Osim toga, na ukrajinske F-16 (negativno) utiču i drugi faktori kao što su: mali broj letelica, spora obuka pilota na Zapadu i jednako spora isporuka aviona.
RTbalkan.