Evropsko tržište automobila pati od posledica prebrze politike promena. Evropski propisi već godinama zahtevaju niže emisije i veći naglasak na elektrifikaciji. Međutim, tržište je pokazalo da su električni automobili daleko od toga da budu prihvaćeni kao jedino prevozno sredstvo. Iako brojke pokazuju da prodaja ne raste, brendovi već zvone na uzbunu. Situacija je delikatna i u slučaju Mercedesa samo se pogoršava.
Brend Mercedes-Benz je bio jedan od prvih koji je strmoglavo skočio na tržište električnih modela, a takođe je bio i taj koji je najviše požurio. Asortiman EQ je brzo porastao za kratko vreme, od Mercedes EQA do superlativnog Mercedes EQS-a SUV-a. Prvobitni cilj je bio da do 2030. godine postanu čisto „električna“ kompanija, ali na kraju neće moći da dođu do takve prekretnice. S obzirom na nizak obim prodaje, novi cilj je dostići 50% prodaje električnih modela do kraja decenije što je verovatnija cifra. Sada je problem profitabilnost.
Kina ne samo da je postala glavni igrač na međunarodnoj sceni, već je postala i najveće svetsko tržište automobila. Brendovi su potpuno zavisni od Kine. Međutim, privilegovani položaj koji su zauzeli strani proizvođači se urušava kako se novi lokalni brendovi pojavljuju na njihovom mestu. Mercedes, BMW i Audi više nisu sami. Oni se suprotstavljaju vrhunskim proizvođačima rođenim u Kini kroz saradnju sa ovim brendovima, kao što je Denza, zajedničko preduzeće „rođeno“ između BYD-a i Mercedesa, od kojeg su Nemci sada potpuno odstupili.
Mercedes je sada u teškoj situaciji zbog smanjenog učešća u Kini. Prodaja je opala i profitabilnost je stoga mnogo niža od očekivane. Nemci su početkom godine očekivali profitabilnost od 11 odsto, ali nove prognoze ukazuju na profitabilnost između 7,5 i 8,5 odsto za tekuću godinu. Značajan pad koji može biti praćen daljim rezovima. Najskuplji modeli su najviše smanjili učešće u Kini, uglavnom S Klasa i Maybach.
Takvo je raspoloženje da je Mercedes već najavio kraj EQS-a. Najveća električna limuzina kompanije će nestati i biće apsorbovana u buduću čisto električnu varijantu S Klase. Ola Kelenijus, izvršni direktor Mercedesa, uverio je da će kompanija „učiniti sve što je u njenoj moći“ da poboljša situaciju. To uključuje lansiranje novih proizvoda za Kinu. „Aktivno ćemo ploviti uz vetar, a ne samo gledati vetar“, rekao je Šveđanin na konferenciji o rezultatima sa analitičarima i investitorima.
Mercedesova situacija nije ni jedinstvena ni izuzetna. Mnogi evropski brendovi se suočavaju sa istim problemom. Njihov udeo u Kini je opao jer su ih izmestili novi proizvođači. VW je već najavio agresivan plan smanjenja koji bi mogao da uključi, po prvi put, zatvaranje fabrika u Nemačkoj. Isto važi i za BMW. Minhenska kompanija je već smanjila prognoze dobiti za ovu godinu zbog kineske recesije i sporog usvajanja električnih automobila u ostatku sveta. Nemački ministar finansija Robert Habek održaće industrijski samit u Berlinu 23. septembra na kojem će razgovarati o načinima izlaska iz trenutne krize.
AutoRepublika