Italijanska vlada se dugo borila za automobilsku industriju zemlje, što je dovelo do povremenih trvenja sa Stellantisom i pokušaja da se obuzda prevara „Made in Italy“. Sada su zvaničnici skrenuli pažnju na mnogo ozbiljniji problem: moguću zabranu automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropskoj Uniji.
Strogo govoreći, ne postoji zakonska zabrana motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, Evropska Unija već ima stroge ekološke standarde Euro-6d, a planira i Euro-7, čije će uvođenje posebno uticati na pristupačne automobile, jer je njihovo nadograđivanje na nove standarde ekonomski neisplativo.
Štaviše, potpuna zabrana automobila sa štetnim emisijama planirana je za 2035. Tehnički, evropski zvaničnici dozvoljavaju korišćenje ekološki prihvatljivog sintetičkog goriva, ali u praksi povećanje njegove proizvodnje do potrebnih obima za tako kratko vreme predstavlja težak zadatak. Tako Evropa sprema indirektnu, ali stvarnu zabranu proizvodnje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem za deset godina.
Naravno, ne slažu se svi sa ovakvim stanjem stvari. Među nezadovoljnicima je i ministar životne sredine i energetske bezbednosti Italije Gilberto Pičeto Fratina. On je direktno naveo da uredbu iz 2035. treba revidirati ili čak ukinuti, pošto je sadašnja „ideološka vizija” već propala. Očigledno, to se odnosi na politiku masovne elektromobilizacije Evrope.
Fratina je dodao da je plan od početka bio apsurdan, a samoj Evropskoj Uniji sada „treba pragmatičan stav“. Ministar industrije Italije Adolfo Urso takođe nije ostao po strani, koji je pozvao na preispitivanje sporne uredbe sledeće godine, inače bi cela evropska automobilska industrija jednostavno mogla da propadne.
Italijanska vlada izlaz vidi u većoj nezavisnosti zemalja članica EU po pitanju daljeg smanjenja emisije ugljen-dioksida. Svaka država mora sama da odluči kada je spremna da napusti motore sa unutrašnjim sagorevanjem, a terati svih 27 zemalja da istovremeno pređu na električne automobile je apsurdno. Međutim, u ovom slučaju će proizvođači automobila morati da pripreme različite automobile za svaku pojedinačnu zemlju, što će neminovno uticati na ukupnu isplativost razvoja i proizvodnje automobila. Odnosno, ne možemo bez jedne evropske regulative.
U međuvremenu, mnogi evropski proizvođači automobila već su počeli da preispituju svoje prvobitno previše optimistične planove za elektrifikaciju, i stoga će inicijativa italijanske vlade sigurno naći pristalice u industriji.
AutoRepublika