Ovi specijalni retrovizori osim svoje osnovne namene mogu da imaju i mnoge druge funkcije.
Mnogi vlasnici žele da unaprede svoj automobil po pitanju dodatne opreme, bilo da je reč o bezbednosti, komforu ili izgledu. Međutim, te prepravke neretko izazovu problem na tehničkom pregledu, piše sajt Polovni automobili.
Jedan od primera su aftermarket retrovizori koji osim svoje osnovne namene mogu da imaju i mnoge druge funkcije.
Na primer, može to da bude “običan” retrovizor, ali većih dimenzija i zakrivljen tako da pokriva mnogo veći ugao, pa vozač na njemu može da vidi čak i vozila u tzv. mrtvom uglu.
Ovaj širokougaoni retrovizor može lako da se montira na fabrički retrovizor i lako da se ukloni. Naziva se i panorama retrovizor.
Zatim imamo retrovizore koji imaju integrisan displej na kojem može da se vidi slika sa kamere za vožnju unazad. Taj displej može da bude u jednom delu retrovizora ili preko celog retrovizora.
Pri vožnji unapred na ovom retrovizoru se vidi sve kao na klasičnom ogledalu, a pritiskom na dugme ili ubacivanjem menjača u rikverc na njemu se pojavljuje slika sa kamere za vožnju unazad.
Retrovizor može da ima i funkciju automatskog zatamnjivanja, kao zaštitu od zaslepljivanja od strane drugih vozila. Može da ima integrisanu kameru za snimanje puta ispred vozila, tač-skrin funkciju, mikrofon, GPS i mnoge druge funkcije koje imaju klasične auto-kamere.
Takođe se lako montira na postojeći fabrički retrovizor, što znači da se uglavnom lako i skida.
Retrovizor i tehnički pregled
Lako uklanjanje bilo koje vrste aftermarket retrovizora je veoma važno zbog mogućih problema na tehničkom pregledu.
Naime, stvar je u tome da prema propisima retrovizor mora biti fabrički. Preciznije, “Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima” kaže:
“Vozačko ogledalo mora biti homologovano i ugrađeno prema jednoobraznim tehničkim uslovima. Umesto vozačkih ogledala, na vozilo može biti ugrađen sistem kamera i monitora koji vozaču omogućavaju osmatranje puta i saobraćaja, ukoliko je to predviđeno od strane proizvođača vozila i ukoliko je sistem homologovan i ugrađen prema jednoobraznim tehničkim uslovima.”
Dakle, montiranje aftermarket retrovizora prema propisima nije dozvoljeno. Stoga bi kontrolori na tehničkom pregledu, ukoliko uoče takav retrovizor, trebalo da reaguju.
Po propisima, završiće tehnički pregled, obavestiće vas šta je problem i reći vam da dođete ponovo kada vratite retrovizor u fabričko stanje.
Kako će dalje situacija da se razvija u praksi, takođe može da zavisi od tehničkog pregleda do tehničkog pregleda.
Možda ćete moći na licu mesta da skintete aftermarket retrovizor i da se za pola sata vratite da kontrolori utvrde da je sada sve u redu.
Šta ako nije lako ukloniti aftermarket retrovizor?
U slučaju da ste uklonili fabrički retrovizor, tako da vraćanje u fabričko stanje nije baš tako lako i brzo, imate sedam radnih dana da to obavite i da se vratite na tehnički pregled – ukoliko se vratite u tom roku, ne plaćate ponovo tehnički pregled i pregleda se samo retrovizor.
B92.