Napetost između Mete i EU su pojačane davanjem striktnog roka da se reši model “plati ili pristani” za korisnike na evropskom tržištu.
Mreža za saradnju u zaštiti potrošača (CPC) Evropske unije, nakon što je upozoravala kompaniju Meta da njihov model “plati ili pristani” za Facebook i Instagram potencijalno krši zakone o zaštiti potrošača, odredila je kompaniji rok do 1. septembra 2024. da predloži izmene svog modela. Regulatori smatraju taj poslovni model obmanjujućim i zbunjujućim za korisnike. Naravno, nepoštovanje ovog roka moglo bi da rezultuje značajnim novčanim kaznama do 4% godišnjeg prihoda u zemljama EU, gde su navodna kršenja počinjena.
O tom slučaju već je mnogo puta pisano, a ukratko, ako korisnik plati 9,99 ili 12,99 evra za korištenje Facebooka i Instagrama biće pošteđen oglasa – u protivnom, biće njima bombardovan. EU je kritikovala ovaj pristup zbog potencijalnog kršenja privatnosti, u vezi sa Zakonom o digitalnim tržištima.
Istraga je podstaknuta pritužbama udruženja za zaštitu potrošača, koje tvrde da Meta koristi nejasan jezik pri objašnjavanju funkcionisanja plaćenih i “besplatnih” verzija svojih platformi. Također smatraju da je uvođenje ovog modela vršilo pritisak na korisnike da donesu brze odluke bez dovoljno vremena za razmatranje. Nadalje, osporava se opis verzije s oglasima kao “besplatne”, s obzirom na to da korisnici i dalje moraju da pristanu na korišćenje podataka za ciljano oglašavanje.
Ova situacija nastavlja napetost između američkih tehnoloških kompanija i regulatora EU-a i mogući odgovor se možda neće svideti korisnicima i EU. Naime, jednostavan izlaz za neke je jednostavno povući određene funkcionalnosti s tržišta. U ovom slučaju ne znači da će Facebook ili Instagram nestati s evropskog tržišta ali će možda dobiti neku verziju s manje funkcionalnosti.
Ključni prigovori protiv Mete
- Obmanjivanje potrošača korišćenjem reči ‘besplatno’ dok, za korisnike koji ne žele da se pretplate uz naknadu, Meta zahteva da prihvate da Meta može ostvaruje prihod korišćenjem njihovih ličnih podataka za prikazivanje personalizovanih oglasa;
- Zbunjivanje korisnika zahtevom da kroz različite stranice na aplikaciji ili veb verziji Facebooka ili Instagrama budu usmereni na različite delove Uslova korišćenja ili Pravila o privatnosti kako bi saznali kako će Meta koristiti njihova podešavanja, lične podatke i podatke koje generišu korisnici za prikazivanje personalizovanih oglasa;
- Korišćenje nepreciznih pojmova i jezika, poput ‘vaše informacije’ za upućivanje na ‘lične podatke’ potrošača ili sugerisanje da potrošači koji odluče da plate uopće neće videti oglase, dok bi ih i dalje mogli videti prilikom interakcije sa sadržajem koji drugi članovi platforme dele putem Facebooka ili Instagrama;
- Vršenje pritiska na potrošače koji su oduvik koristili Facebook/Instagram besplatno do uvođenja novog poslovnog modela, i za koje Facebook/Instagram često čine značajan deo njihovog društvenog života i interakcija, da donesu neposrednu odluku, bez davanja prethodnog upozorenja, dovoljno vremena i stvarne prilike da procene kako bi taj izbor mogao da utiče na njihov ugovorni odnos s Metom, ne dopuštajući im pristup njihovim nalozima pre donošenja odluke.