26. Jula 2024.

Kako se servisira sistem za hlađenje motocikla?

Dugotrajnost agregata motocikla pa i automobila u velikoj mjeri zavisi od sistema za hlađenje.

Temperature su ovog leta rekordne, jeste li sigurni da je vašem motoru dobro? 

Ako niste, sajt Polovni automobili u ovom tekstu će vam pomoći da razumete i eventualno sami otklonite brige tako što ćete uraditi proveru i zamenu rashladne tečnosti.

Ko još servisira sistem za hlađenje?

Nikad čuo… Priznajemo da su retki slučajevi da motocikl prokuva. Kako se motocikl provlači kroz gužvu, ne dešava se da je statičan u saobraćaju. Na većini motocikala agregati su na “otvorenom” što doprinosi lakšem hlađenju motocikla.

Međutim! To ne znači da je agregat motocikla optimalno hlađen. Odnosno, može biti u takvom stanju da radi u gornjoj granici što će se pokazati čestim uključivanjem ventilatora pa i čestim oscilacijama temperature.

Takav agregat trpi veći stres koji se održava na motorno ulje. Što je ulje vrelije to je njegov posao podmazivanja otežan. Pre nego što se javite u komentirama da je zadatak ulja i da hladi agregat – da to je istina ali “glavni” za taj posao je sistem za hlađenje.

Na kraju, sve to dovodi do većeg trošenja agregata bez potrebe. Jer, što je temperatura veća, toliko se delovi agregata više šire što rezultira povećanjim habanjem.

Krenimo od antifriza

Dok se svi brinu o motornom ulju i polemišu o istom gde god stignu, antifriza se slabo ko seti dok ne dođe zima. Ova nepravda kojoj je antifriz izložena mora da prestane. Za početak da stvari nazovemo pravim imenom a to je rashladna tečnost.

Sada je već bolje i može lakše da se prati tekst. Rashladna tečnost je krucijalna tečnost u agregatu i ona pored toga što štiti od zamrzavanja ona štiti agregat leti od pregrevanja. Možemo slobodno reći da je rashladna tečnost bitna stavka tokom cele godine. 

Zašto moramo da je menjamo kad je majstor izmerio da smrzava tek na…

Možemo da izmerimo instrumentnom na koliko će stepeni rashladna tečnost smrznuti. To ne znači da je rashladna tečnost zaslužila da ostane u agregatu. Opet ćemo vas podsetiti da rashladna tečnost ne služi samo za zaštitu od smrzavanja. 

Rashladna tečnost, štiti agregat od korozije, štiti od taloženja kamenca, štiti creva, pumpu rashadne tečnosti, itd. Pogotovo u slučajevima aluminijumskih agregata i hladnjaka koji su u većini slučajeva na motociklima.

Ako ste nekada čuli a jeste sigurno, da hladnjak “procuri sam od sebe” jedan od razloga je korozija.

Da ne zalazimo dalje u hemijske reakcije, ono što je za sve nas vlasnike motocikala bitno a suština rashladne tečnosti su aditivi koji se nalaze u njoj. Oni čuvaju agregat i čine rashladnu tečnost dobrom ili lošom.

Loša rashladna tečnost nastaje kada pomenuti aditivi počnu da gube svojstva a onda se rashladna tečnost pretvori u “bolest i tegobu” za agregat. Ne čekajte da toga dođe, već uradite servis na vreme. 

Šta treba da kupim za servis sistema za hlađenje?

Kada smo vam predočili problematiku, idemo u šoping. Za zamenu rashladne tečnosti treba da kupite antifriz i destilovanu vodu.

Koliko, zavisi od toga koliko rashladne tečnosti staje u sistem. Taj podatak ćete pronaći u brošuri sa osnovnim tehničkim podacima vašeg motocikla. 

Na primer, ako brošura kazuje da staje 1.7 litar. Kupićete litar koncetrata antifriza i litar destilovane vode. 

Rashladnu tečnost menjamo ako je starija od tri godine. Ako nije a vršite proveru nivoa  na prelivnoj posudi, onda možete dodati i samo destilovanu vodu do crtice koja označava “MAX”.

Pored toga, trebaće vam i nova bakarna podloška za šraf na kojem se ispušta rashladna tečnost. Obično je to šraf veličine M6. Bakarnu podlošku možete kupiti u gotovo svim radnjama koje prodaju šrafovsku robu i košta svega par desetina dinara. 

Nemojte puno da bijete glavu oko izbora antifriza. Tražite onaj pod oznakom G12, G12+ ili G12++. Većina motocikla koristi te antifrize. Postoje i proizvodi koji su namenski za motocikle.

Ne postoji razlika između antifriza za motocikle i automobile. 

Ispuštanje stare rashladne tečnosti iz motocikla

Pre početka posla moramo da se dogovorimo oko bezbednosti. Koristite rukavice i zaštitne naočare. Rashladna tečnost je otrovna, izgleda obojeno kao sok i slatkastog je ukusa. Zato strogo vodite računa da u blizini nema dece ili životinja.

Samo par gutljaja je dovoljno za katastrofu.

Pre nego što krenete sa radom, agregat mora da bude hladan. NIKAKO ne otvarajte čep hladnjaka dok je motor topao.

Sistem je pod pritiskom. Tokom otvaranja čepa vrela rashladna tečnost će naglo izbiti što će dovesti do ozbiljnih opekotina.

Pronađite gde se nalazi šraf za ispuštanje rashladne tečnosti. Trebalo bi da je na najnižoj tački rashladnog sistema, obično na kućištu “vodene pumpe”.

Za razliku od ostalih šrafova, šraf za ispuštanje prepoznaćete po bakarnoj podloški.

Ispod šrafa, postavite posudu koja će prihvatiti staru rashladnu tečnost. Odvrnite šraf, tečnost će krenuti da curi. Nakon toga odvijte čep hladnjaka. Sačekajte da tečnost iscuri iz sistema.

U ovom procesu možda ćete morati da demontirate i neke od plastičnih panela motocikla kako bi dobili pristup čepu hladnjaka.

Pražnjenje ekspanzione posude

Svaki sistem ima ekspanzionu posudu koja služi za absorbciju pritiska u sistemu. Rashladna tečnost koja se tu nalazi neće biti ispuštena iz sistema.

Ukoliko je moguće, raskačite creva od posude i demontirajte posudu. Obično je fiksirana sa dva šrafa. Posudu izdvadite, prospite tečnost iz nje i operite je. Ako je demontaža komplikovanija, tečnost iz nje možete izvaditi  većim šrpricem na koje je prikačeno crevo.

Ispiranje sistema, da ili ne?

Sada imamo prazan sistem. Ukoliko je sistem pre toga uredno servisiran, nema potrebe za ispiranjem. Ako je istorija servisa nepoznata onda možete odraditi ispiranje. 

Postoje proizvodi za ispiranje sistema, mada je sigurnije izbegavati agresivne hemikalije. Sistem isperite destilovanom vodom ili u kombinaciji destilovane vode i sirćeta. Napravite miks 50/50, zatvorite sistem za hlađenje (zavrnite šraf za ispuštanje i čep hladnjaka), startujte motor i ostavite ga da radi do startovanja ventilatora. Nakon toga, sačekajte da se agregat potpuno ohladi.

Opet ponavljamo – ne otvarajte čep hladnjaka dok je agregat vruć! Ispustite miks, sipajte samo destilovanu vodu i ponovo odradite proces. Sada ste spremni za novu rashladnu tečnost.

Čišćenje hladnjaka

Hladnjak je zapravo sistem od međusobno povezanih tankih kanala između kojih se nalaze rebra za hlađenje. Kroz te kanale prolazi rashladna tečnost i oslobađa se viška toplote. Zato je hladnjak zapravo prozračan.

Ukoliko bi ga usmerili ka svetlosti videli bi koliko je zapravo rešetkast.

Kod motocikla hladnjak je izložen prljavštini u vidu prašine, blata, insekata, itd. Vremenom se rebra zapuše što smanjuje efikasnost hladnjaka. Za čišćenje najbolje je hladnjak demontirati i potopiti ga u posudu za sredstvom za čišćenje agregata. Mekanom četkom očistiti i isprati vodom.

Ukoliko postoje iskrivljena rebra od udarca kamenčića, vrlo nežno ih ispravite malim odvijačem. Napominjemo vrlo nežno jer lako može doći do proboja hladnjaka. Ako niste sigurni u ovo bolje ne dirajte. Još nešto, nemojte da vam padne na pamet da hladnjak perete puškom i visokim pritiskom.

Ulivanje nove rashladne tečnosti

Koncentrat miksujemo sa destilovanom vodom u razmeri 50/50. Pre ulivanja, proveravamo da li smo pravilno montirali ekspanzionu posudu i creva. Stavljamo novu bakarnu podlošku na šraf za ispuštanje. Ovde obratite pažnju da se stara podloška nije utisnula na šraf ili na mesto šrafljenja. Šraf za ispuštanje zaviti na silu koju je propisao proizvođač. 

Sada vam treba levak. U ekspanzionu posudu sipajte do nivoa MAX. Pređite na hladnjak, u njega ulivajte lagano i osluškujte kako tečnost grgoće (izlazi zarobljen vazduh). Sipajte rashladnu tečnost do grla hladnjaka. 

Odzračivanje sistema i provera

Pritisnite rukom creva hladnjaka i protresite motocikl levo-desno kako bi izašao zarobljen vazduh. Startujte agregat bez čepa hladnjaka. Dodajte gas nekoliko puta dok iz hladnjaka ne prestanu da izlaze mehurići. 

Obično iz prve ne stane sva potrebna tečnost dok ne izađe sav vazduh. Nakon toga dolijte još tečnosti do grla hladnjaka i zatvorite čep.

Startujte ponovo agregat i ostavite ga da radi do uključivanja ventilatora i pratite indikator temperature rashladne tečnosti. Ukoliko je sve dobro, agregat će dostići radnu temperaturu, uključiti ventilator, sniziti temperturu i isključiti ventilator.

Nakon toga sistem će iznivelasti i količinu rashladne tečnosti u ekspanzionoj posudi. Nakon čega u istu dolijte tečnost do crtice MAX ako je potrebno.

Prosto, jeftino a puno znači

Kao što ste pročitali, zamena rashladne tečnosti nije komplikovan proces. Treba vam osnovni alat i nekoliko opštih smernica koje ste pročitali u ovom tekstu. Destilovana je jeftina kao i antifriz. Nemojte tući glavu oko izbora najboljeg. 

Ovim kratkim postupkom omogućili ste agregatu da se efikasno hladi i produžićete radni vek komponenti u sistemu za hlađenje pa i samog motocikla na duže staze.

Moramo vam skrenuti pažnju da su ove smernice u tekstu generalni opis procedure. Na većini motocikla je proces takav ali na nekim motociklama proces može biti drugačiji.

Zato je najbolje da pre rada nabavite i pročitate servisno upustvo konkretnog motocikla na kome se radi.

Ukoliko vam je sve ovo napisano strano, zatražite pomoć od iskusnijih osoba. Bar prvi put, posle toga biće vam puno jasnije i neće biti problema da odradite sami.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare