Od prošle nedelje, svi novi automobili koji se prodaju u zemljama EU moraju da imaju nove sisteme pomoći vozačima.
Jedan od najbitnijih je ADAS, koji zapravo predstavlja skup tehnoloških inovacija koje bi trebalo da pomognu pri jačanju bezbednosti vozača i ostalih učesnika u saobraćaju.
Konkretno, Uredba EU 2019/2144 utvrđuje da svi automobili koji se prodaju u Evropi moraju da imaju:
- Autonomno kočenje u nuždi (AEB)
- Upozorenje o napuštanju trake (LDW)
- Inteligentna pomoć pri brzini (ISA)
- Alcolock u pripremi
- Detektor umora vozača (DDR)
- Znak kočenja u nuždi
- Pomoć pri kretanju unatrag (REV) i crnu kutiju (EDR)
Dva izuzetka
Uredba 2018/858, međutim, sadrži izuzetak od ovog pravila, i on utiče na dve vrste vozila.
Još jednu godinu, odnosno do 7. jula 2025, moći će bez ADAS-a da se registruju automobili iz kraćih serija proizvodnje ili oni na kraju životnog ciklusa na tržištu.
Kratke serije ograničene su na 1.500 godišnjih registracija, a imaće posebnu potvrdu.
Države članice će, naime, imati mogućnost registracije onih automobila koji su u trenutku proizvodnje imali važeću EU homologaciju.
Kako bi iskoristio ovu meru, potrebno je da proizvođač podnese zahtev nadležnom telu svake države. U njemu moraju biti navedeni tehnički ili ekonomski razlozi koji sprečavaju vozila da zadovolje nove tehničke zahteve koji uključuju ADAS propise.