20. Jula 2024.

“CrowdStrike” prizemljio više od 4.000 aviona širom svijeta: Kakva su prava putnika u slučaju otkazivanja leta?

Zbog greške u ažuriranju softvera kompanije “CrowdStrike” širom sveta nastali su problemi na IT mrežama u vladinim institucijama, bankama, telekomunikacionim kompanijama, medijima, medicinskim ustanovama, ali i avio-kompanijama. Krah informacionih sistema doveo je do otkazivanja više hiljada letova, zbog čega su mnogi putnici prinuđeni da nove termine čekaju na aerodromima. Kakva su njihova prava prema našim propisima?

Krah IT mreža zbog greške u ažuriranju softvera kompanije “CrowdStrike” napravio je velike probleme, kako u institucijama, bankama, medijima, tako i u avio-kompanijama koje su bile prinuđene da prizemlje na hiljade aviona širom sveta.

Oko 4.200 aviona širom sveta danas nije poletelo, saopštila je kompanija za analizu avijacije “Sirijum”, uz ogradu da je reč o ukupnom broju otkazanih letova i da je moguće da su neki otkazani iz drugih razloga.

Da su velika odstupanja od reda letenja moguća, saopštila je i srpska nacionalna avio-kompanija “Er Srbija”. Saobraćaj je, kako navode, posebno otežan na pojedinim aerodromima u Španiji, kao i u Berlinu, Amsterdamu, Cirihu.

“Svi putnici koji budu izgubili svoje konekcije biće preusmereni na alternativne letove”, poručuju iz “Er Srbije”.

I iz “Viz Era” pozivaju putnike da dođu na aerodrome najranije tri sata uoči zakazanog leta, kao i da je tokom prekida rada omogućeno besplatno prijavljivanje na aerodromu.

Šta se nudi putnicima u slučaju kašnjenja

Međutim, kakva prava imaju putnici u slučaju otkazivanja leta. Kako je navedeno na sajtu Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije, avio-kompanija je u tom slučaju dužna da putniku ponudi jednu od dve opcije – preusmeravanje na drugi let ili povraćaj svih troškova.

Veliki broj putnika ispred roterdamskog aerodroma

“Avio-kompanija koja je otkazala let treba da ponudi putniku preusmeravanje na drugi let, prema sličnim uslovima prevoza što je pre moguće. Drugi let može biti i nekog kasnijeg datuma, ukoliko je to putniku prihvatljivo. Svi putnici čiji je let otkazan imaju pravo na naknadu štete”, navedeno je na sajtu Direktorata.

Kada je reč o kašnjenju leta, iz Direktorata objašnjavaju da se svako kašnjenje koje je manje od dva sata smatra pravno prihvatljivim, pa avio-kompanije u tom slučaju nemaju nikakvih obaveza prema putnicima.

Ukoliko je kašnjenje duže, primenjuje se Zakon o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa, koji predviđa odštetu putnicima i do 600 evra na najdužim letovima, ukoliko ne pristanu na preusmerenja puta.

“U svim predviđenim slučajevima kašnjenja putnici imaju pravo na besplatan obrok i osvežavajuće napitke primerene vremenu čekanja. U situacijama kada se očekuje kašnjenje od najmanje jednog dana posle prethodno najavljenog vremena polaska, putnici imaju pravo i na hotelski ili drugi odgovarajući smeštaj kao i na transfer između aerodroma i mesta smeštaja i nazad”, navodi se na sajtu Direktorata civilnog vazduhoplovstva.

Putnici na aerodromu u Bangkoku

Pošto se konačan broj letova koji su otkazani zbog problema u funkcionisanju IT sistema ne zna, trenutno je teško proceniti koliko će otkazivanje i odlaganje letova koštati avio-kompanije, ali i kakve bi posledice mogli da snose “Kraudstrajk” i “Majkrosoft” zbog problema koje je njihov softver napravio u mnogim privrednim sektorima.

Ekonomskih posledica već ima – akcije obe kompanije na američkim berzama od juče su u padu.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare