Sve je više slučajeva da se automobili na putevima u Srbiji zapale i izgore do totalne štete, pa se sa razlogom postavlja pitanje da li smo toliko loši vozači ili su nam vozila stara i loše održavana?
Kako kažu serviseri, ako do požara u vozilu i dođe, najčešće je to kod starih automobila kod kojih su neispravne instalacije, dovod goriva i izduvni sistem, piše Blic.
“Kod automobila sa dizel motorom uglavnom se desi da do požara u automobilu dođe ako ima lošu instalaciju, curenje ulja na samom sklopu motora, a često je problem i zapušenost DP filtera. Zbog toga se javlja previsoka temperatura na izduvnom sklopu i na samom motoru. Ako na sve to ima curenja ulja, dolazi do paljenja”, kaže Mićo Đorđević, serviser iz Beograda.
Kod vozila koja su na benzin, ali imaju i dodatno ugrađen TNG/CNG uređaj, prepravljaju se instalacije, pa nije retkost da dolazi do kratkih spojeva, curenja gasa zbog loših sklopova samog sistema za gas, ispucalih creva od starosti kroz koje gas prolazi.
“Kada se svemu tome doda loš izduvni sistem, verovatnoća da se automobil zapali je velika”, naglašava Mićo Đorđević, automehaničar, prenosi sajt UASS.
Loše popravka čest uzrok požara
On ističe da je i sam imao nekoliko puta u karijeri iskustvo da su se automobili palili zbog neadekvatno povezane instalacije na samom vozilu.
“Prepravke i dogradnja na vozilu se često ne urade profesionalno, pa žice vise i dodiruju metalne delove šasije, motora ili menjača. Time se oštećuje instalacija i dolazi do kratkog spoja, a potom i do paljenja. Mnogo puta je uzrok prepunjavanje alternatora, neadekvatan osigurač na vozilu. Umesto 10A stavi se osigurač od 20 ili 30 A , i umesto da pregori osigurač, dolazi do paljenja instalacije. Mnogo puta su kolege imale slučaj da je umesto osigurača namotana bakarna žica”, objašnjava on.
Kaže i da vozila koja su učestvovala u udesu uglavnom ljudi naivno odvode na popravku u servisima gde radi električar ili mehaničar koji poznaje elektroniku, pa se desi da se ne pregleda detaljno da li je instalacija oštećena i da li je pričvršćena da ne dodiruje metalne delove.
Požar u kolima zbog letnjih vrućina
“Za vreme letnjih vrućina ljudi nemaju naviku, a mnogi i ne znaju, da na velikim usponima ili u gradskim gužvama treba izgasiti klimu i smanjiti opterećenje motora. Kada se to ne radi, dolazi do preopterećenja u radu ventilatora za hlađenje vodenog i klima sistema, a to može dovesti do zapaljenja instalacije”, kaže Đorđević.
Napominje da se često desi da spojevi, odnosno konektori na instalaciji pretrpe veliku temperaturu i kasnije nemaju dobar kontakt, što opet dovodi do opterećenja elektro instalacija i povećava rizik za paljenje automobila.
“Još jedan od slučajeva paljenja koji sam imao je loša instalacija na konektorima za far. Kod nas je obavezna upotreba svetla tokom dana i sve to dodatno opterećuje instalacije na faru. Tu se najčešće skida konektor zbog zamene sijalica i tako dolazi do oštećenja”,navodi Đorđević.
Pred put obavezno proveriti instalacije
Savet vozačima je da pre odlaska na put obavezno izvrše kontrolu instalacija, izduvnog sistema i ispravnosti sistema za dovod goriva, a sve to kod legalnih servisera.
“Pre svega je obavezna kontrola startera i alternatora, jer zbog toga najčešće dolazi do problema sa instalacijom u smislu pregrevanja i slabljenja kontakta. Ako je starter neispravan i dolazi do velikog opterećenja, ventilatori koji su u lošem stanju prilikom dužeg putovanja rade non stop i često stradaju u vožnji, pa dolazi do pregrevanja motora. Takođe treba kontrolisati klimu i sve sklopove, jer se u letnjem periodu koriste non stop. I na vozilima na kojima se često vrši zamena sijalica na farovima obavezna je kontrola konektora i instalacija. Kontrolu treba raditi svakih 6 meseci, naročito kod vozila starijih od 10 godina”, preporučuje Đorđević vozačima.
Koji automobili se najčešće pale
“U poslednje vreme imate najviše automobila marke BMW koja se pale jer dolazi do pregrevanja motora. Najčešće se pale oni koji imaju motor na dizel pale, a razlog su nestručni majstori, loše popravljene instalacije, dakle nestručni majstori koji ne popravljaju dobro. Dovoljno je da ne koriste kvalitetnu izolir traku da do paljenja dođe”, kaže jedan drugi serviser iz Beograda.
Objašnjava, i da ako vlasnik ne vodi računa o opštem stanju automobila može dođi do dotrajalosti instalacija instalacija, motora, crevima što potom dovodi do požara.
“Kod dizela dovoljno je da nafta curi po alternatoru i on će sa zapaliti jer se nafta pali na temperaturu. Kod benzinaca je drugačije jer se nafta benzin pali na isparenja. Tako kod benzinaca može da se desi da benzin curi iz dotrajalih creva za gorivo, i ako curi na auspuh neće benzin se može osušiti i sve će biti u redu, ali ako je svećica dotrajala doći će do varničenja benzin će se zapaliti”, podvlači ovaj automehaničar iz Beograda.