Prema podacima agencija Cube team, zabeležen je snažan rast prodaje motocikala, a taj trend je nastavljen i u ovoj godini. Motocikli su u 2023. zabeležili respektabilan rast od 26,8 odsto. Prodato je 2.171 motocikala na našem tržištu, što je za 459 više nego 2022. kada je isporučeno 1.712 ovih dvotočkaša. Sa druge strane, zabeležen je pad prodaje skutera od oko 25,9 odsto. U 2023. prodato je 825 skutara manje – 2.356.
Trend rasta prodaje motocikala nastavio se i u prvim mesecima ove godine. U prva četiri meseca prodato je ukupno 1.714 motocikala (lane u istom periodu 1.029) što je za 685 motocikala više – rast oko 66,5 odsto. Samo u aprilu prodato je 930 ovih dvotočkaša što je skoro dvostruko više nego u istom mesecu 2023. kada je isporučeno 475 motocikala.
Analizirali smo i tržište novih motocikala i skutera u Evropi koje je “pokriveno” mnogobrojnim izvorima za 38 zemalja, dakle ne samo Evropsku unije.
Porast prodaje, baš kao i u Srbiji, bio je rekordan u 2023. godini kada je zabeležena vrtoglava cifra od 2.560.000 novoregistrovanih motocikala i skutera. Rast u odnosu na 2022. značajnih 24,2 odsto! Japanski gigant “Honda” je povećala prodaju u 2023. za 40,9 odsto, Jamaha za 12, 8 odsto, BMW za 4,5 odsto, Pjađo za 1,2 a nama manje znan brend Kuba za neverovatnih 154,1 odsto. Najveći skok prodaje u 2023. pojedinačno gledano po zemljama, doživela je Turska gde je broj novoregistrovanih motocikala porastao za čak 119,3 odsto! Zahvaljujući tom rastu Turska je u 2023. bila zemlja sa najviše prodatih motocikala u Evropi 698.857.
Iako još nema zbirnog podatka za sve države Evrope u prva četiri meseca ove godine, iz analize velikih tržišta jasno proizilazi da se prodajni uzlet nastavlja.
Pogledajmo nekoliko primera:
U Nemačkoj je doduše, u prvom kvartalu ove godine prodato 57.158 motocikala što je pad od 1,9 odsto u odnosu na isti period prošle godine, ali je u aprilu došlo do porasta, u odnosu na isti mesec lane, od respektabilnih 15,6 odsto i prodato je 29.015 motocikala tako da je rast prodaje u prva četiri meseca ove godine veći za 3,7 odsto. Lider po prodaji u Nemačkoj je Honda, slede BMW i Pjađo.
U Španiji je u 2023. godine zabeležena rekordna prodaja i najveći rast tržišta motocikala i skutera u poslednjih 15 godina.Prodato je ukupno 217.456 motocikala a rast u odnosu na godinu dana ranije iznosio je 12,4 odsto. U prvom kvartalu 2024. godine prodaja ove vrste vozila je dostigla brojku od 48.080 što je predstavljalo rast od 4,2 odsto u odnosu na period januar-mart 2023. April je, kao i u Nemačkoj “pogurao” prodaju za neverovatnih 20,6 odsto u poređenju sa aprilom 2023. Ukupno, za prva četiri meseca u Španiji je prodato 68.435 motocikala i skutera. Godišnji rast za period januar-april ove godine veći za 8,4 odsto nego lane. I pri tome teba naglasiti da meseci u kojima je prodaja tradicionalno najveća, tek dolaze. Najviše su se u ovom periodu u Španiji kupovale Honde, Jamahe, Kymco skuteri i BMW na četvrtom mesto. Španci su objavili i podatak da je najveći rast kod motocikala od 751-1100 ccm čak 16 odsto a da je porasla i prodaja skutera po stopi od 3,0 odsto.
U Italiji, najvećem tržištu EU za motocikle i skutere, je u 2023. godini zabeležen rast prodaje ovih dvotočkaša od 15 odsto i dostigao je rekordnih 340.742 dvotočkaša. I u Italiji je to, baš kao i u Španiji bila najuspešnija godina za prodavce motocikala i skutera u poslednjih 15 godina.Taj trend je nastavljen i u prvom kvartalu ove godine sa rastom od 2,9 odsto da bi april ozario prodavce, naravno i kupce koji su registrovali za 20,5 odsto više motocikala i skutera. Ukupna cifra u prva četiri meseca je 125.839 novih motocikala i skutera sa godišnjim rastom, naravno u ovom periodu od 8,1 odsto. Honda, Pjađo i Jamaha su na prva tri mesta po prodaji u Italiji u prva četiri meseca ove godine.
Počeli smo ovaj evropski izveštaj najvećih tržišta sa Turskom i ni malo slučajno sa njom ćemo i da završimo ovaj pregled.
Naime, Turska ekonomija koja je 19. u svetu i koja nastavlja da raste je naravno, uzrokovala i porast kupovne moći stanovništa, ali ne toliko da bi prodaja motocikala (ali i automobila) poslednje tri godine probijala sve “očekivane granice”. I dok se ekonomski analitičari još raspravljaju i pokušavaju da objasne ovaj fenomen pogledajmo šta kažu činjenice kada su motocikli i skuteri u pitanju. Rast prodaje u Turskoj je započeo 2020. ali ti procenti naredne dve godine nisu bili vrtoglavi kao u 2023. kada je godišnji rast pokazao neverovatnih 119,3 odsto! Brojka od 698.857 prodata motocikla i skutera je iznenadila sve poznavaoce ovog tržišta ne samo u Evropi. I početak 2024. je “oduvao” sve prognoze stručnjaka i analitičara da će “rast biti iskazan ali u dosta skromnijem obimu”. Jer, u prva tri meseca u Turskoj je prodato 242.586 motocikala i skutera što je novi apsolutni rekord za prvi kvartal u godini. To je u odnosu na prva tri meseca 2023. kada je rekosmo, prodajni bum iznenadio sve, porast od 111,4 odsto! Turci još nisu sabrali rezultate prodaje u aprilu ali više niko ne sumnja da će i u tom ali i u ostalim mesecima koji slede prodavci nakriviti fesove…
Jasno je da Evropljani sve više koriste ovu vrstu vozila ne samo kao ranijih godina za izlete, krstarenja na godišnjim odmorima, već su dvotočkaši sve više nezamenjivi u svakodnevnici stanovnika velikih gradova kao jedno od rešenja za sve veće saobraćajne gužve.
Motomagazin.rs