13. Maja 2025.

Kako bi izgledao rat između Kine i SAD?

Pojavila se nova strateška društvena igra koja preispituje budući sukob između SAD-a i Kine na području Indo-pacifika.

Rat između Kine i Sjedinjenih Država centralna je tema nove taktičke društvene igre Littoral Commander: Indo-Pacific, smeštene oko 2040. godine. Izvorno razvijena kao Fleet Marine Force za obuku američkih marinaca, danas se koristi u Pomorskoj akademiji SAD-a i na više vojnih institucija širom sveta. 

Igru je razvio Sebastian Bae, bivši narednik američkih marinaca i veteran rata u Iraku, danas analitičar u američkom think tanku Center for Naval Analyses, a dostupna je javnosti po ceni od oko 70 evra.

https://twitter.com/SebastianBae/status/1921597316915478793

Više od zabave – ozbiljan obrazovni alat

Kao deo žanra tzv. “ozbiljnih igara”, Littoral Commander ima za cilj da podučavati vojne koncepte poput “kill chain” lanca, odnosno niza postupaka ciljanja koji povezuju senzore, oružane platforme i komandne strukture. To odražava takozvani model F2T2EA (pronađi, fiksiraj, prati, ciljaj, deluj, proceni) koji se primenjuje i u ratu u Ukrajini.

Igra je u svojoj srži o procesu F2T2EA, bilo da se radi o kinetičkim sposobnostima poput projektila i dronova ili nekinetičkim sposobnostima poput elektronskog ratovanja i kibernetike, pojasnio je Bae za Business Insider.

Stari mehanizmi, nova bojna polja

Igra podseća na istorijske ratne simulacije na papiru, poput pruske kriegspiel iz 19. veka. Igrači naizmenično donose odluke, koristeći 20-stranu kocku, a jedinice se ocenjuju prema pokretljivosti, vatrenoj moći i dometu. Pobeda zavisi od ciljeva misije, poput zauzimanja teritorija ili uništenja neprijateljskih snaga. “Merač uticaja” unutar igre pokazuje političku ili civilnu podršku, u zavisnosti od poteza igrača.

Taktika i raspored snaga

Karte pokrivaju ključne tačke Indo-Pacifika: Tajvanski moreuz, ostrva Rjukju, Luzonski i Malaka moreuz. Scenariji uključuju blokade i amfibijska iskrcavanja. Američke snage čine jedinice marinaca, raketna artiljerija i podmornice, dok kineski PLA marinci raspolažu mehanizovanom pešadijom, tenkovima, fregatama i podmornicama. Raspored snaga odražava koncept ratovanja zasnovanog na projektilima i pokretljivim obalnim jedinicama iz programa Force Design 2030, u kojem su američki marinci ukinuli korišćenje tenkova.

Pomoću “karata zajednički sposobnosti” igrači koriste dronove, bombardere, sajber napade i satelitsko izviđanje. Resursi su ograničeni, pa je potrebno pažljivo planiranje.

Kao taktički komandant, u bilo kom trenutku imate samo delić resursa na raspolaganju, objasnio je Bae. Jedinice ostaju skrivene dok ne deluju ili ih protivnik ne otkrije, što odražava ulogu senzora u savremenim sukobima.

Nova proširenja igre

Bae je objavio nastavak te igre i za Baltičke države, a planira verzije i za Japan, Norvešku i Australiju.

“Želim da ljudi nauče različite sposobnosti savremenog ratovanja i kako one međusobno deluju. Želeo sam da igru načinim dostupnom svojoj profesionalnoj zajednici, poput ameirčkog ministarsta odbrane, ali takođe sam želeo da obični ljudi bolje razumeju našu zajednicu na zanimljiv način”, poručio je Bae.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare