Magazin Zanimljivo

Zašto se jeziva melodija iz 13. vijeka pojavljuje u filmovima iznova i iznova?

Ove četiri note iz rekvijuma iz 13. vijeka mogu se čuti tokom mnogih emotivnih scena u bezbroj filmova. Da li ste i vi primijetili?

Broj legendarnih scena u istoriji kinomatografije može da ispuni udžbenike ispisane na stotinama stranica. Bez sumnje, većina nas vidjela je dovoljno ovih scena da poznaje osnovnu gramatiku igranog filma i da prepozna mnoštvo replika, ali i kompozicija.

Vizuelne i narativne aluzije mogu da “skoče” na nas, ali muzika ima tendenciju da djeluje na dosta suptilniji način, izazivajući emotivne reakcije bez angažovanja posebnih dijelova našeg mozga. Jedna od omiljenih melodija režisera, koja se može čuti u pregršt filmskih ostvarenja, je dio iz Dies Irae (Dan gneva), gregorijanskog rekvijema iz 13. vijeka koji se prepisuje Tomasu da Kelanu. Himna opisuje Sudnji dan, posljednju trubu koja poziva duše pred prestole Božje, odakle će dobri da budu spašeni, a zli protjerani u vječni plamen.

Naravno, većina ove note zna iz kultne scene u filmu Amadeus gdje Mocart komponuje “Dies Irae” za svoj Rekvijem. Jednom kada čujete čarobno zloslutni niz nota, odmah ćete pomisliti na muziku kompozitorke Vendi Karlos iz Paklene pomorandže i Isijavanja. Ali da li ste primijetili ove četiri note i u Diznijevom animiranom filmu Kralj lavova, filmu Ratovi zvijezda – epizoda IV: Nova nada ili filmu Divan život iz 1946. godine? A tu su i Hari Poter i Dvorana tajniBliski susret treće vrste, kao i Sam u kući.

Dies Irae sastavni je dio filmova skoro od kad oni postoje, odnosno od prvog zvučnog filma iz 1927. godine, a sve zbog efekta koji stvara i pojačava osjećaj straha.  

National Geographic

Slične objave

Ova žena traži da joj ljudi uplate 100.000 dolara “jer ne može pronaći posao”

Igor Mudrinić

Muškarci kasnije sazrijevaju od žena

V.R.

Nećete vjerovati, ali muškarci uopšte ne padaju na ovakve žene

V.R.

Ostavite komentar