Hronika Republika Srpska / BiH Vijesti

Zbog nevezanja pojasa u Srpskoj godišnje gine 20 ljudi

Bezbjednosni pojas tokom vožnje automobilom na putevima Srpske koristi svega oko 67 odsto vozača, te oko 70 odsto suvozača, i to dosta češće kada se voze auto-putevima nego u naseljima.

Bezbjednosni pojas tokom vožnje automobilom na putevima Srpske koristi svega oko 67 odsto vozača, te oko 70 odsto suvozača, i to dosta češće kada se voze auto-putevima nego u naseljima.

Zabrinjavajući su to podaci istraživanja o upotrebi pojasa tokom vožnje za ovu godinu, koje je uradio Auto moto savez RS.

Tek oko 16 odsto odraslih putnika na zadnjem sjedištu automobila, istovremeno, koristi pojas, dok je stepen upotrebe auto-sjedalica i posebnih podmetača kod djece oko 60 odsto, što je sve skupa i dalje dosta daleko od dobrih rezultata, pokazuje ovo istraživanje.

– U zemljama koje su uspostavile efikasan i održiv sistem upravljanja bezbjednošću saobraćaja, kao što su Švedska, Velika Britanija, Holandija, Njemačka, Austrija ili SAD, zabilježen je vrlo visok procenat korišćenja pojaseva, od više od 90 odsto. Takođe, kod pojedinih razvijenih zemalja, procenat korišćenja sigurnosnih pojaseva na zadnjim sjedištima kreće se i do 90 odsto. Svjetska zdravstvena organizacija navodi da se upotrebom sigurnosnih pojaseva na prednjim sjedištima rizik od smrtnog povređivanja smanjuje do 50 odsto, a na zadnjim sjedištima do 75 odsto – objašnjava portparol Auto moto saveza RS Perica Pećanac.

Po njegovim riječima, rezultati istraživanja pokazuju da je u posljednjih 7 godina procenat korištenja pojasa kod vozača, ipak, postepeno rastao, sa vrlo niskih 39 odsto do današnjih 67 odsto, dok se procenat vezanih suvozača istovremeno uduplao.

Ohrabruje i podatak da je u 2012. tek 18 odsto djece prevoženo bezbjedno, dok je to danas, ipak, oko tri puta više djece.

Podaci Agencije za bezbjednost saobraća RS, međutim, pokazuju i da je u posljednjoj deceniji najmanje 200 ljudi poginulo na putevima Srpske, a koji ne bi poginuli da su u automobilu bili vezani. Više od 1.000 ljudi zbog istog razloga je zadobilo teške tjelesne povrede, koje su se mogle izbjeći, a desetine je primjera ozbiljnih posljedica nevezanja pojasa na zadnjem sjedištu.

– Upotreba pojasa tokom vožnje je jedan od najvećih izuma na polju bezbjednosti saobraćaja, jer se pravilnom upotrebom smanjuje rizik od smrtnog ili teškog povređivanja. Svakako da je dobro da imamo napredak u postotku vezanih vozača, suvozača i putnika, ali činjenica je da je to i dalje nedovoljno. Prema nekim standardima, sve ispod 70 odsto upotrebe pojasa je nedovoljno, obojeno u crno. U Sloveniji je, recimo, procenat vezanosti naprijed oko 95 odsto, a na zadnjem sjedištu više od 70 odsto. Zbog toga kod njih, između ostalog, duplo manje ljudi gine nego kod nas u BiH – ističe direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Milija Radović, koji je i sudski vještak saobraćajne struke.

Istraživanja u svijetu pokazala su da kada čeoni sudar nastupi pri brzini od oko 50 kilometara na sat, nevezani putnici bivaju odbačeni unaprijed silom od oko tri i po tone. Tada po pravilu nastupaju teške tjelesne povrede, a često i smrt.

Nakon kazni smo, ipak, odgovorniji

Istraživanje o upotrebi bezbjednosnog pojasa AMS RS provodi u okviru kampanje „Niti 1 nevezan pojas!“, i to u dva dijela. Prvi dio istraživanja proveden je tokom aprila, na 27.231 putničkih vozila na više lokacija, a prije preventivnih i represivnih aktivnosti, te se objavljeni podaci odnose na taj period.

Drugi dio istraživanja planiran je nakon provedenih ovih aktivnosti, u oktobru. Do sada je procenat vezanja pojasa uglavnom rastao nakon ovakvih aktivnosti.

Srpskainfo, Valentina Mišljenović
Foto: Shutterstock

Slične objave

Zaspala za volanom i pokosila djevojku na autobuskoj stanici

M.

REKORDNA KRAĐA U GRADIŠKI: Od rođake penzionerke uzeo 800.000 KM i vrijedan nakit

M.

Sjećanje na Srbe ubijene na području Podrinja

M.

Ostavite komentar