Hrana i zdravlje

Kada uzimati proteine, prije ili poslije treninga?

Mnogi sportisti, a posebno početnici, nisu upućeni ili su pogrešno upućeni, pa kad čuju riječ protein prva asocijacija im je – hemija. Šta su proteini i koja je njihova uloga?

Riječ protein potiče od grčke riječi ‘protos’ i znači prvi element. Protein je osnovni i najvažniji gradivni materijal mišića. Oni su odgovorni za pravilno funkcionisanje tijela, za snagu, za čvrstoću…

Najjednostavnije rečeno, proteini oporavljaju naše mišiće poslije napornog treninga. Porijeklo proteina može biti životinjskog ili biljnog. Razlika je u tome što proteini iz biljaka, za razliku od proteina iz mesa, ne sadrže zasićene masti, ne sadrže metaboličke ostatke iz tijela životinja, niti kemijske ostatke od tretmana kroz koje je prošlo životinjsko meso, piše Fitshop.hr.

Proteini u hrani
Proteini životinjskog porijekla (jaja, meso, riba, mliječni proizvodi) – jaja imaju malo ugljenih hidrata, ali i dosta masti koje se nalaze u žumanjku, zato većina sportista izbacuje žumanjke i jede samo bjelanjke. Jaja su odličan izvor vitamina B, D, A i E.

Crveno i bijelo meso je puno proteina, s tim što crveno meso u sebi ima dosta masti pa ne bi trebalo biti zastupljeno u svakodnevnoj ishrani za razliku od bijelog mesa koje u sebi ima jako malo masnoća, stoga je i zdravije. Riba je, takođe vrlo bitna karika u ovom lancu zdrave ishrane. Bogata je proteinima, mineralima a sadrži manje od 1 % masti i lako je probavljiva. Mliječni proizvodikao što su mlijeko, sir ili jogurt, odličan su izvori joda, fosfora, kalcija, kalija, vitamina B i cinka, što je dovoljno razloga da budu dio vaše ishrane.

Biljni proteini (grašak, grah, sočiva, orasi, bademi, žitarice) – velika prednost biljnih izvora proteina jeste u tome što nisu spojeni sa zasićenim mastima i holesterolom, kao što su jaja. Sadrže malo masti, a puno vlakana i minerala. Najbolje ih je kombinovati sa proteinima životinjskog porijekla.

Whey protein
Ono što mnogi rade pogrešno jeste to da nakon treninga ne jedu, jer su ‘sagorjeli kalorije’ i postigli cilj. Nakon treninga, mišićima je odmah potreban brz oporavak, a malo kasnije i pravi obrok. Ovaj napitak, koji je poznatiji kao whey protein omogućava oporavak mišića i najidelaniji je nakon fizičkog napora. Posebno za one koji ne uzimaju dovoljno proteina hranom koju jedu svakodnevno.

Whey protein je čisti protein surutke i dobija se pretvaranjem mlijeka u sir. Djeluje brzo za razliku od onih iz hrane, puno brže stižu do mišića, hrane ih i sprječavaju razgradnju, a potiču izgradnju. Proteini su u prahu i mogu biti različitih okusa, kao što su vanilija, čokolada, lješnjak i drugi. Whey protein je odlična kombinacija s voćem, npr. bananom, jagodama, malinama, šumskim voćem itd. Možete ih pripremiti s vodom ili mlijekom. Razlika je u tome što se sporije probavljaju kada se piju s mlijekom, ali su zato vrlo ukusni. No, ni jedan ni drugi način ne umanjuje očekivani rezultat.

Kada uzimati proteine, prije ili poslije treninga?
Odgovor je: „Može i prije, ali svakako kasnije.“ Proteini su, jednostavno rečeno, dodaci ishrani. Ponekad mogu biti zamjena za obrok, kada ste u velikoj žurbi i ne stignete pojesti pravu hranu, no to ne smije preći u naviku i ne smije postati jedina vrsta obroka u toku dana. Protein najveći efekt ima kada se pije poslije treninga – to je ono „kasnije“.

Ako proteine konzumirate prije treninga ne mogu vam naštetiti, štaviše, ako se dogodi da ste cijeli dan bili u gužvi, niste jeli a imate trening… trebali biste popiti proteine da možete odraditi dobar trening.
Ali protein se primarno koristi odmah nakon treninga jer tada ima najveći efekt. Osim poslije treninga, protein se, kao što smo već spomenuli, može piti i za večeru ili prije spavanja, kao zamjena za obrok ali samo pod uslovom da to ne postane jedina vrsta obroka u toku dana. Nakon treninga period od 2 sata je najbitniji jer je tada potrebno unijeti što više hranljivih tvari. Dakle najbolji izbor bi bio popiti proteinski shake najkasnije 30 minuta poslije treninga, a poslije 60 minuta pojesti kvalitetan obrok.

Konačno, šta je zaključak ovog teksta? Kao kada se gradi kuća pa se postavlja temelj i on je osnova svega, tako je i mišićima osnova – protein.
Nemojte napraviti grešku pa samo koristiti dodatke ishrani, proteinske čokoladice i sl., jer oni nisu bolji od hrane. Prava hrana, tj. proteini u hrani, su uvijek na prvom mjestu, a dodatci ishrani samo vam pomažu ostvariti svoje ciljeve. Kombinovanje svih vrsta proteina u pravoj mjeri uz dobar trening vaše tijelo će zasigurno biti zdravo.

Slične objave

7 činjenica o mentalnom zdravlju koje bi trebalo da znate

Igor Mudrinić

Zašto treba doručkovati u roku od sat vremena nakon buđenja?

Igor Mudrinić

10 trikova za uštedu namirnica i kako ih sačuvati duže svježima!

J K

Ostavite komentar