Hrana i zdravlje

Kako kolagen može pomoći u sportskoj pripremi?

Aktivna svakodnevica nezamisliva je bez zdravih i pokretnih zglobova. Oni nam omogućuju da hodamo, trčimo, planinarimo, plivamo, bicikliramo ili samo udobno sjedimo u naslonjaču.

Prema rezultatima epidemioloških istraživanja, svaka četvrta žena i svaki peti muškarac srednje životne dobi ima neki od simptoma degenerativnih promjena zglobova. Nažalost, ni mlađa populacija nije pošteđena pa u 10% populacije u dobi između 15 i 25 godina dolazi do artrotskih promjena.

Različite povrede koje se mogu javiti tokom fizičke aktivnosti negativno utiču na zdravlje naših zglobova. Naime, sportske povrede, ali i starenje, uzrokuju trošenje hrskavice u zglobovima. Upalno stanje koje se pritom razvija te neugodno trenje kosti jedne o drugu otežavaju aktivnosti u kojima uobičajeno uživamo i posljedično narušavaju kvalitet života. Stoga, kako bismo mogli biti fizički aktivni, naše tijelo mora biti dobro pripremljeno, a u tome nam svakako pomoći može kolagen.

Što je kolagen?
Kolagen možemo zamisliti kao „ljepilo“ koje omogućuje da sve dijelove tijela držimo na okupu. Sama riječ kolagen zapravo predstavlja složenicu grčke riječi „kòlla“ i francuskog sufiksa „–gene“, što u doslovnom prijevodu znači proizvodnja ljepila.
Kolagen je složeni protein dugog lanca sastavljen od 19 različitih aminokiselina koji ima važnu ulogu u održavanju strukture naše kože, kostiju, crijevne barijere, mišića, tetiva i zglobova.
Zanimljivo je kako u našem tijelu postoji više od 10 različitih tipova kolagena. Svaki od njih ima različitu ulogu u tijelu, a dvije najpoznatije vrste su kolagen tip I i kolagen tip II.
Kolagen tip I većinom nalazimo u kosi, koži i noktima te ga smatramo važnim za održavanje zdravog i mladolikog izgleda kože. S druge strane, kolagen tip II u najvećoj mjeri koncentrisan je u zglobovima, budući da čini sastavni dio strukture hrskavice, vezivnog tkiva zglobova.

Kolagen za zdrave zglobove
Kako starimo, tako se naša hrskavica između zglobova sve više troši i postaje slabija. Ovaj proces dodatno mogu ubrzati prekomjerno trošenje i povrede kod sportskih aktivnosti. Uzimanje kolagena u obliku dodatka prehrani može pomoći spriječiti da bolovi u zglobovima postanu svakodnevica, a to su potvrdila i istraživanja.

Tako je cilj jedne studije objavljene 2013. godine u naučnom časopisu Journal of the International Society of Sports Nutrition bio utvrditi kako uzimanje kolagena u obliku dodatka prehrani utiče na funkciju koljena kod zdravih osoba koje osjećaju bol u koljenu nakon napornog vježbanja. U istraživanju je bilo 55 ispitanika podijeljenih u dvije skupine koji su tokom 120 dana dobijali 40 mg kolagena tipa II u obliku dodatka prehrani ili placebo. Rezultati su zabilježili značajno poboljšanje prosječne ekstenzije koljena kod ispitanika koji su uzimali kolagen, a mogli su i duže vježbati prije nego što bi osjetili bilo kakvu neugodu u zglobovima. Naučnici su zaključili da uzimanje kolagena tipa II utiče na poboljšanje ekstenzije koljenog zgloba kod zdravih osoba, nadalje, može olakšati bol nakon naprezanja zglobova te se dobro podnosi.

Koji kolagen u obliku dodatka ishrani odabrati?
Na tržištu danas možemo pronaći različite komercijalno dostupne proizvode s kolagenom. Oni se razlikuju prema obliku kolagena, odnosno tehnološkoj metodi kojom je kolagen proizveden. Kada govorimo aktivnim tvarima za zdravlje zglobova, posebno nam je interesantan nedenaturirani kolagen tipa II. Ovaj oblik kolagena dobija se nježnim tehnološkim procesom koji čuva prirodnu strukturu ovog proteina. Nedenaturirani oblik kolagena poznat je i pod nazivom nativni kolagen.

Mogli bismo reći da uzimanjem nativnog kolagena tipa II kao dodatka ishrani u nekoj mjeri možemo zavarati svoje tijelo. Naime, mehanički stres do kojeg može doći tokom fizičke aktivnosti uzrokuje trošenje hrskavice. Kolagen tipa II raspadanjem hrskavice otpušta se u sinovijalnu tekućinu koja oblaže zglobove. Naš organizam tada kolagen prepoznaje kao strano tijelo te oslobađa i proizvodi sve više upalnih spojeva zbog čega dolazi do nastanka upalnog stanja koje samo dodatno pogoršava daljnje propadanje hrskavice. Takvo stanje osjećamo kao progresivnu bol i ukočenost u zglobovima.

Kada uzimamo nativni kolagen tipa II u obliku dodatka prehrani, ulaskom u naš probavni sistem, ovaj protein ulazi u interakciju sa stanicama imunosnog sistema koje se nalaze u našim crijevima. Pokreće se cijeli niz kompleksnih reakcija u tijelu zahvaljujući kojima kolagen više nije prepoznat kao strano tijelo, a postojeće upalno stanje se smanjuje. Osim toga, protivupalni molekuli koje se pritom oslobađaju, potiču stanice hrskavice da proizvode kolagen tipa II i druge proteine ekstracelularnog matriksa.

Važno je spomenuti kako uzimanje kolagena bez vitamina C nema koristi. Ako ovaj vitamin nije prisutan, naše tijelo nije u mogućnosti proizvesti ili apsorbovati kolagen. Zato je potrebno istovremeno osigurati dovoljan unos vitamina C, prehranom ili dodacima ishrani.

Slične objave

Ovaj prirodni napitak očistiće vaše tijelo od otrova i dati vam energiju

J K

Koliko kilograma gubimo znojenjem i kako ono utiče na mršavljenje?

V.R.

Dijeta BRAT: Ishrana koja rješava sve stomačne probleme i kilograme

Igor Mudrinić

Ostavite komentar