Je li Black Friday trgovačka prevara ili nešto još gore? Ovo su tri teorije!

Objavljeno: 23.11.2018.


Black Friday ili Crni petak svoje korijene, kao i većina modernih ideja, vuče iz SAD-a i predstavlja dan nakon Dana zahvalnosti (Thanksgiving), praznika koji nije vezan za određeni datum u godini, već se slavi četvrtog četvrtka u novembru.




Drugim riječima, nakon svakog Dana zahvalnosti slijedio je opušteni petak pa bi Amerikanci sjedili kući i pokušavali prožvakati sve one silne ćurke i ostalu hranu kojom su se napunili tokom ovog najviše porodičnog praznika u SAD-u.

Takav scenarij nije odgovarao trgovcima koji su tada imali manju prodaju nego inače pa su morali smisliti način na koji privući presite ljude da ipak potroše ogromne količine novca u njihovim trgovinama, a najbolji način je – ponuditi im ogromnu količinu popusta.

I tako je nastao Crni petak, dan u kojem su trgovci iz problema ušli u ogromnu zaradu. Ili je istorija ovog trgovačkog praznika ipak nešto tamnija?

Image result for black friday

Nekoliko je teorija o tome kako je nastao Crni petak i odakle mu tako negativno ime, a jedna tvrdi da je sve nastalo 1869., kada su u petak 24. septembra dva financijera s Wall Streeta, inače poznata po svojoj želji za zaradom bez obzira na žrtve, odlučili kupiti što veću količinu zlata na berzi, nadajući se kako će tako cijene otići u nebesa pa će ga moći prodati za abnormalne iznose. Tog su petka to i učinili i time gurnuli burzu i sve dionice u slobodan pad te su bankrotirali skoro svi u SAD-u, od mešetara s Wall Streeta do običnih farmera.

Druga teorija govori kako je naziv došao iz mnogo ružnijeg dijela američke istorije. Naime u devetnaestom vijeku na američkom jugu vlasnici plantaža pamuka mogli su kupovati robove na tržnici ljudskim robljem dan nakon Dana zahvalnosti uz veliki popust. Je li ta teorija nastala samo zbog imena ili je stvarna i ima li veze s današnjim Crnim petkom, teško je reći, ali i danas postoje grupacije, naročito među afroameričkom populacijom, koje zbog toga bojkotiraju kupovinu na taj dan

Treća teorija, na koju upućuje najviše dokaza, ne ide tako duboko u istoriju i najmlađa je od tri teorije. 50-ih godina prošlog vijeka taj su naziv koristili policajci u Philadelphiji kako bi opisali haos koji se događa nakon Dana zahvalnosti na ulicama njihovog grada.

Tada se naime tradicionalno odigravala utakmica američkog fudbala između američke vojske i mornarice, događaj koji je privlačio desetke hiljada ljudi iz okolice. Zbog toga se policajci ne samo da se nisu mogli odmarati, već su morali aktivirati i pričuvne sastave jer s gužvom su dolazili i kradljivci, džeparoši i svi ostali koji su htjeli iskoristiti situaciju.

Image result for black friday

S vremenom su trgovci prepoznali potencijal tolikog broja ljudi koji će kupiti sve što je vezano za utakmicu, hranu, turističke proizvode, a kasnije i sve ostalo što im se ponudilo, i kaos su počeli pretvarati u zlatnu koku. Čak su pokušali pridjev crni pretvoriti u veliki, ali taj je naziv do osamdesetih, kada se Crni petak proširio cijelom državom, u potpunosti nestao.

Širenjem po državi Crni se petak proširio i na ostatak vikenda, a zadnji dodatak je Cyber Monday – sljedeći ponedjeljak – koji je svoje ime dobio po tome što su tada prvenstveno bili popusti u online trgovinama, što se do danas također proširilo na sva četiri dana.

Danas su ta četiri dana jedan od najboljih trenutaka u godini što se tiče američkih, ali i sve većeg broja svjetskih prodavača, pa je ukupna potrošnja kupaca od 2002. do 2016. godine samo u SAD-u narasla na 655,8 milijardi dolara, a za ovu se godinu predviđaju 682 milijarde, što po kupcu prosječno iznosi 967 dolara.

Kad smo već kod brojki, čak 101,7 miliona Amerikanaca se gužvalo u trgovinama od petka do ponedjeljka, a trgovine su morale zaposliti dodatnih 600.000 sezonskih radnika.

Image result for black friday

bazar

 

Komentariši

Vaš e-mail neće biti objavljen. Podaci koji su neophodni obilježeni su znakom *