Najsmrtonosnije mjesto na planeti: Udarac koji je zbrisao dinosauruse

Objavljeno: 14.11.2018.

Čiksulub Puerto u Meksiku predstavlja udarni krater, koji se nalazi na ostrvu Jukatan gdje se dogodio najveći udar nebeskog tijela u istoriji planete.

Sredinom osamdesetih godina, grupa američkih arheologa uočila je nepravilnosti na slikama sa satelita koje su pokazivale savršene obrise kruga prečnika od 200 kilometara u Meksiku.

Prostrane ravnice Jukatana zaokružene su savršenim lukom nakon kojeg kreće nisko rastinje na samoj istočnoj ivici Mekiska. Posmatrano iz svemira ovaj luk se nadopunjuje u savršen krug, baš kao da ste zaboli šestar i vrtjeli ga u krug, skidajući jedan pod jedan sloj zemlje.

Povezana slika

Još od ranih devedesetih, tim naučnika iz Amerike, Evrope i Azije radio je na tome da otkrije od kraja kada i kako je došlo do udarca. Ono što danas znamo jeste da je udarac asteroida stvorio krater dubok 30 kilometara, a to je dovelo do toga da se zemlja ponaša kao kada se kamenčić baci u baru. U godinama koje su pratile kataklizmički uticaj svijet je dobio neprepoznatljiv izgled, a temperature su bile toliko niske da je 75 odsto života na Zemlji nestalo, uključujući i dinosauruse.

Danas, u centru kratera, čak kilometar u dolini nalazi se maleni grad pod imenom Čiksulub Puerto. U gradu živi tek nekoliko hiljada ljudi, kuće su niske gradnje uglavnom ofarbane u žuto, bijelo i narandžasto. Štaviše, grad je toliko malo poznat i u samom Meksiku da ga uglavnom posećuju ljubitelji paleontologije, koji se redovno izgube i dođu do Čiksulub sela koje je sedam kilometara udaljeno od grada.

Sve i da stignu do grada, turisti nikada neće pretpostaviti da se nalaze na najsmrtonosnijem mestu na planeti koje je pre 100 miliona godina pogodio asteroid koji je uništio život na planeti. Na glavnom trgu možete videti školske crteže dinosaurusa, a u blizini se nalazi i igralište na kojem dominiraju igračke sa dinosaurusima.

Slikovni rezultat za chicxulub puerto

Jedini spomenik posvećen dinosaurusima nalazi se na glavnom trgu, ispred crkve, u vidu velike kosti od betona.

Sve dok nisu objavljeni rezultati istraživanja 1991. godine, Jukatan nije bio mesto kojem se posvećivala pažnja. Danas, tu se nalazi muzej, koji je otvoren u septembru 2018. godine, zajednički projekat meksičke Vlade i najvećeg univerziteta u Mekisku UNAM koji ima za cilj da ljude vrati 66 miliona godina u prošlost, kada je asteroid od 12 kilometara promenio istoriju svijeta i čije su posljedice trajale narednih nekoliko miliona godina.

Nažalost, sve ono što treba naučnicima da pruži uvid o poreklu asteroida kao i svemu onome što je uspeo da uništi i dalje se nalazi daleko ispod zemlje u Čiksulub krateru. Turisti mogu otići ispod zemlje tek toliko do plavih laguna u kojima mogu plivati sa ribama, nesvjesni da su upravo ove lagune nastale zbog mekanih krečnjaka koji su bili primorani da izbiju na površinu iz dubokog podzemlja nakon udarca.

Danas su te lagune nastale udarcem asteroida glavni zaštitni znak Jukatana koje krase brošure širom svijeta.

Izvor: b92