Daimler iznajmio, pa rastavio Teslu X zbog špijunaže?

Objavljeno: 6.12.2017.

Nije neuobičajeno da auto-kompanije kupe nov automobil konkurentskog proizvođača, kako bi ispitali tehnologije i sisteme koje koriste tržišni rivali, i nakon toga unapredili sopstveni model, ili barem uporedili svoj proizvod sa suparničkim. Vlasnik marke Mercedes, nemački Daimler odlučio se za prečicu – iznajmio je u rent-a-car agenciji automobil koji želi da istraži i navodno ga […]

Nije neuobičajeno da auto-kompanije kupe nov automobil konkurentskog proizvođača, kako bi ispitali tehnologije i sisteme koje koriste tržišni rivali, i nakon toga unapredili sopstveni model, ili barem uporedili svoj proizvod sa suparničkim. Vlasnik marke Mercedes, nemački Daimler odlučio se za prečicu – iznajmio je u rent-a-car agenciji automobil koji želi da istraži i navodno ga potpuno rasklopio i podvrgao ekstremnim testovima.

Kako piše nemački Špigl, Daimler je tokom sedam nedelja u julu i avgustu iznajmio preko agencije Sixt električni krosover kompanije Tesla, Model X. U pitanju je verzija sa baterijom od 100 kWh, a automobil inače pripada paru iz Bavarske, Moniki Kindlein i Manfredu van Rinsum koji poseduje ukupno tri Tesle i iznajmljuje ih najčešće za venčanja i druge slične svečane događaje.

U ovom slučaju, agencija Sixt je bila posrednik, tako da vlasnici nisu znali ko će koristiti njihov automobil. Špigl navodi da im je kasnije vraćeno oštećeno vozilo, a u pregradi za rukavice pronašli su poruku na papiru koja je ukazivala da je Model X bio u rukama zaposlenih iz Mercedesovog tehnološkog centra u Zindelfingenu.


U periodu dok je Teslin automobil bio iznajmljen, vozilo je navodno rastavljeno, a zatim ponovo sklopljeno. Osim toga, električni krosover je podvrgnut testovima u ekstremnim uslovima, uključujući izloženost toploti i vožnju po test stazi sa neravninama na kojoj se ispituje ogibljenje automobila, a u ugovoru o iznajmljivanju vozila nigde nije navedeno da će se Model X koristiti na taj način.


Pošto je vozilo vraćeno, procenjeno je da je tokom testiranja nastala štete koja se meri desetinama hiljada evra.

Klupko je počelo da se odmotava kada su vlasnici saznali da je njihov automobil tokom rentiranja stigao čak do Barselone, mnogo dalje nego što je predviđeno ugovorom o iznajmljivanju.


To im je izazvalo dodatnu sumnju, pa su zahvaljujući ugrađenom GPS sistemu otkrili da je Model X vožen na test stazama u blizini Barselone i u Zindelfingenu, što takođe nije pokriveno ugovorom sa agencijom Sixt.

Iako su predstavnici agencije Sixt kazali Špiglu da su vlasnicima platili troškove načinjene štete na vozilu, kao i dodatnu sumu kao kompenzaciju za gubitak vrednost automobila usled oštećenja, par iz Bavarske tvrdi da svi njihovi gubici ipak nisu pokriveni.

Naime, sama oštećenja na vozilu procenjena su na 15.674 evra, a vlasici tvrde da su izgubili i dodatnih 2.000 evra usled pada tržišne verdnost njihovog automobila čak i nakon izvršenih popravki. Osim toga, navedeni su i gubici zbog nemogućnosti da se Model X iznajmljuje u periodu dok traje sanacija svih oštećenja. Na kraju, Van Rinsum je Sixtu fakturisao troškove na čak 99.329 evra.

U tu sumu uračunate su sve popravke, poslovni gubici dok se auto ne rentira, penali u visini od 1.000 evra dnevno za svaki dan koji je auto proveo na test stazama, kao i obeštećenje zbog nepoštovanja ugovora o iznajmljivanju.

Sa svoje strane, Sixt je fakturisao troškove štete klijentu (koga u razgovoru za Špigl nije želeo da imenuje), a nemačkom magazinu je rečeno da u toj agenciji nisu bili obavešteni da će se automobil tokom rentiranja voziti po test stazi.

Uprkos svemu, vlasnici Modela X sumnjaju da će uspeti da naplate sav novac koji potražuju, bilo od Sixta, bilo od Daimlera, jer su, prema njihovim rečima, obe kompanije pravno dobro zaštićene, tako da ne bi mogli da im pariraju u eventualnom sudskom postupku za naknadu štete.

Interesantno je da je predstavnik Daimlera, ne komentarišući ovaj konkretan slučaj, u odgovoru na pitanje Špigla kazao da je uobičajeno da auto-kompanije iznajmljuju modele konkurentskih proizvođača radi uporednih testova i da osiguranje najčešće pokrije štetu nastalu na vozilu.

Sličan odgovor iz Daimlera stigao je i na adresu automobilskog sajta Jalopnik, koji takođe prati čitavu priču. I njima je predočeno da se iznajmljivanje automobila drugih proizvođača radi ispitivanja i testiranja smatra redovnom praksom u auto-industriji, uz molbu da imaju razumevanja za to što Daimler ne želi da komentariše konkretan slučaj sa Modelom X.

Jedan od razloga zašto je Daimler zainteresovan za Teslin krosover mogao bi biti taj što Mercedes planira da 2019. na tržište izbaci sopstveni električni SUV model – EQC.

Izvor: B92

Komentariši

Vaš e-mail neće biti objavljen. Podaci koji su neophodni obilježeni su znakom *