Sputnjik: Džordž Orvel je postao glavni urednik na CNN-u

Objavljeno: 27.6.2017.

Tenzije SAD-Rusija dobijaju novu dimenziju. TV mreža Si-En-En povukla priče o sastanku saradnika predsednika SAD i šefa Ruskog fonda za direktne investicije.

Tenzije SAD-Rusija dobijaju novu dimenziju. TV mreža Si-En-En povukla priče o sastanku saradnika predsednika SAD i šefa Ruskog fonda za direktne investicije.

U uklonjenoj priči, koja je u četvrtak objavljena na sajtu Si-En-Ena, bilo je navedeno da istražitelji Senata sprovode istragu o sastanku člana Trampovog tranzicionog tima Antonija Skaramucija i direktora ruskog fonda Kirila Dmitrijeva, koji je navodno održan pre Trampove inauguracije, navodi AP.

Podsetimo, juče je otkriveno i da Si-En-En ne sme da objavljuje niti jednu priču o Rusiji bez prethodnog odobrenja uredništva. Sputnjik stoga ocenjuje da je to najabolji dokaz da ta medijska kuća više ne funkcioniše kao medij već da služi američkoj politici.

Mediji u Americi su u velikoj krizi, poverenje u njih je poljuljano i pitanje je kako će se iz toga izvući, navodi dalje Sputnjik. “Niko ne sme da objavljuje bilo kakav materijal koji se tiče Rusije pre nego što dođe do mene i Džejsona”, navedeno je u internoj elektronskoj prepisci Riča Barbijerija, glavnog urednika Si-En-Enovog sajta posvećenog vestima iz sveta biznisa.

Mejl za internu upotrebu poslat zaposlenima ipak je “provaljen”. Da li će i za to biti optuženi ruski hakeri, kao u slučaju navodnog mešanja u predsedničke izbore, tek navode iz pisma je objavio portal “Bazfid njuz”.

Do novih strožih ograničenja o pokrivanju ruskih tema došlo je nakon što je televizija Si-En-En sa sajta uklonila članak o “vezama” tima predsednika SAD Donalda Trampa sa Ruskim fondom za direktne investicije.

“Priča ne zadovoljava standarde redakcije Si-En-Ena, ona je uklonjena. Linkovi na materijal ne rade”, navodi se u objašnjenju.

“Zapravo, tu obrazloženja i nema. Neki govore o povredi novinarske etike upravo zato što obrazloženja za to povlačenje nema”, kaže za Sputnjik politički konsultant u Vašingtonu Đorđe Milošević.

On, međutim, napominje da je od toga zanimljiviji mejl glavnog urednika koji je “procurio” u javnost i naredba da će ubuduće vesti u vezi sa Rusijom morati da prođu kroz njegove ruke. “To je novina o kojoj se pričalo juče i jutros u pojedinim američkim medijima”, ukazuje Milošević.

Si-En-En je, podseća on, svrstan na stranu koja ne gleda blagonaklono na novu administraciju, o čemu je i Tramp nekoliko puta govorio, stavljajući u isti koš nekoliko važnih medija. Pored Si-En-Ena, tu su i “Vašington post” i “Njujork tajms”.

“Ako gledamo širu sliku svega toga reč je o konstantnom pritisku američkih mejnstrim medija na Trampovu administraciju. Svaki njegov saradnik je pod prismotrom u smislu da li je imao neke kontakte sa ruskim zvaničnicima ili ljudima iz ruskog biznisa”, ističe Milošević.

On, međutim, dodaje da se u poslednje vreme stiče utisak da je Rusija u tim pričama samo sredstvo u borbi demokrata protiv Trampa i njihove želje da on što pre ode sa predsedničke funkcije.

Na pitanje da li se onda može govoriti o postojanju nezavisnih medija u SAD, Milošević kaže da se nada i veruje da postoje barem nezavisni novinari u okviru tih medija.

“Sigurno je da su mediji u Americi u velikoj krizi, kao i širom sveta. I poverenje u njih je poljuljano. Amerika je sada vrlo podeljena i to se vidi po toj političkoj liniji između demokrata i republikanaca. To pre 10 godina nije bilo ni blizu. To je nešto što je veliki problem i ne znam kako će izaći iz tog problema”, kaže Milošević za Sputnjik.

Po oceni političkog analitičara Jovana Bosnića, koji je do pre nekoliko godina živeo u Kanadi, najnoviji slučaj zabrana u Si-En-Enu je najbolji dokaz da ta televizija ne funkcioniše kao medijska kuća, već sa namerom da utiče na američku državnu politiku.

Rođen na američkom kontinentu, gde je donedavno živeo, kao dobar poznavalac tamošnjih prilika Bosnić navodi da Si-En-En unapred odredi naslov i suštinu teksta, a ono što novinar donese sa terena uklapa se u ono što centrala traži.

“Ovoga puta nisu imali tačne podatke, a stavili su ih na sajt i shvatili da je u pitanju lažna priča. I nisu samo povukli priču, nego su je obrisali i iz arhive. To znači da smo stigli do vremena koje je Orvel najavio u svojoj čuvenoj knjizi ’1984‘”, kaže Bosnić.

Zato on smatra da je Si-En-En prvi primer za Orvelov “memori hol”, odnosno rupu u memorijskoj građi, kada se bacaju vesti i pravi nova verzija istorije.

Upravo onako kako je u svojoj čuvenoj knjizi predvideo Orvel, gde je u nadležnosti ministarstva istine sistematski rekonstruisan svaki potencijalni istorijski dokument. Naravno, tako što će prepraviti istoriju u skladu sa državnom propagandom. Si-En-En je otišao i korak dalje. On bi da je i kreira. A Tramp se tu nikako ne uklapa.

Izvor: Sputnjik, B92

Komentariši

Vaš e-mail neće biti objavljen. Podaci koji su neophodni obilježeni su znakom *