Gdje su završile milijarde maraka?!

Objavljeno: 18.6.2017.

Vlasti u BiH su u posljednjih deset godina prikupile od građana skoro 8 milijardi maraka, čime su do sada mogle izgraditi najmanje 600 kilometara puteva. Ali, nije sagrađen ni dio toga, pa se postavlja pitanje: gdje su završile milijarde maraka?! Akcize na gorivo i sredstva za putarine u posljednjih 10 godina donijeli su čak 7,7 […]

Vlasti u BiH su u posljednjih deset godina prikupile od građana skoro 8 milijardi maraka, čime su do sada mogle izgraditi najmanje 600 kilometara puteva. Ali, nije sagrađen ni dio toga, pa se postavlja pitanje: gdje su završile milijarde maraka?!

Akcize na gorivo i sredstva za putarine u posljednjih 10 godina donijeli su čak 7,7 milijardi maraka na račune Republike Srpske i FBiH. Jedan manji dio usmjeren je ka Brčko distriktu, ali gdje se taj novac slio, više nije moguće utvrditi.

Opravdano se sumnja da sredstva nisu trošena na infrastrukturne projekte, već da su dobrim dijelom trošena za isplaćivanje plata administracije i krpljenje budžetskih rupa.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, od 2006. do 2016. godine, akcize na gorivo donijele su preko 4,8 milijardi maraka, dok prikupljena sredstva za putarine iznose gotovo 3 milijarde maraka. Gotovo sav taj novac pripao je Republici Srpskoj i Federaciji BiH, dok je jedan manji dio usmjeren ka Brčko distriktu.

Koliko je tačno kojem entitetu pripalo, ne može se utvrditi, jer se prihodi isplaćuju na račun na koji “liježe” i novac prikupljen od PDV-a i carina.

Prostom matematikom, poručuju ekonomisti, mi bismo trebali imati 600 kilometara autoputeva, ali ih nema.

”Očigledno da i ovaj novac što smo do sada uplatili za tih 600 kilometara ne postoji. Novac je završio na nekom drugom mjestu i u drugu funkciju iskorišten, a naše građane tjeraju za dodatnih 15 feninga po litri svakog goriva, što je nedopustivo. Ja sam protiv izgradnje autoputeva na ovaj način”, kaže ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Upravo tih dodatnih 15 feninga povećanja akciza na gorivo je bio razlog polemike političara na nivou BiH.

Pavlović tvrdi da je dodatno zaduživanje, kroz povećanje akciza, nepotrebno i predlaže izgradnju autoputeva kroz koncesije.

”Ja zagovaram da se putevi prepuste na koncesiju na 99 godina i vozićemo se autoputevima. Siguran sam da ni zloupotrebe neće biti u jednom takvom angažmanu”.

Godine 2009. uvedena je posebna putarina u iznosu od 0,10 maraka po litri derivata, koja je obezbijedila oko 900 miliona maraka. Od te cifre, Federaciji BiH pripalo je gotovo 530 miliona maraka, Republici Srpskoj 150 miliona, a Brčko distriktu 17,9 miliona maraka.

Opozicija se pita, gdje je sav taj novac završio.

”To pokazuje da imate rukovodioce koji troše novac tamo gdje ne treba, a ne obavljaju svoju ključnu funkciju – a to je da grade tu mrežu. Dakle, potrebno je ne samo da održavaju, nego i da ih grade i unapređuju, kako bi ta putna komunikacija bila dovoljna i kako bi investicije došle u Republiku Srpsku”, ističe predsjednik PDP-a Branislav Borenović.

U martu ove godine, Vlada Republike Srpske je dala saglasnost za dodatno zaduženje u iznosu od 70 miliona evra za projekat koridora 5-C ”Johovac – Rudanka”.

Dio autoputa ”9. januar” od Prnjavora do Doboja, djelimično se koristi od septembra 2016. godine, dok je preostali dio od Prnjavora do Banjaluke u izgradnji.

U Federaciji BiH već tri godine primjetan je zastoj u izgradnji autoputeva.

Ukoliko se ne usvoje akcize na gorivo, političari, najčešće sa entitetskog nivoa, kažu da će se okrenuti alternativnim metodama izgradnje autoputeva.

Koliko će građane BiH koštati te alternativne metode, ostaje da se vidi.

BN televizija

Komentariši

Vaš e-mail neće biti objavljen. Podaci koji su neophodni obilježeni su znakom *